Louter rijke troost… (Slot)

Wij zullen verzadigd worden met het goede van Uw huis, met het heilige van Uw paleis.
(Psalm 65 : 5b)

(…) Wij moeten dus ook leren zeggen dat waar we Gods Woord of de prediking horen, dit Gods huis wordt genoemd en het heel duidelijk is dat Hijzelf daar woont en spreekt; ook, dat waar de Doop wordt bediend, Hij daar Zelf doopt. God is immers, zoals gezegd, geen vakman die wel een huis bouwt, daarna weggaat en het laat staan. Nee, Hij doet alles opdat Hij daar Zelf zal zijn, er bezig zal zijn en dat huis zal beheren.

Daarom noemt Hij het niet alleen Zijn huis, maar ook Zijn tempel; dat wil zeggen: Zijn kasteel of Zijn koninklijke woning, zoals koning Salomo later een tempel heeft gebouwd, als een prachtig koninklijk paleis. Dat huis heet een heilige tempel, waarin God Zijn geestelijke heerschappij uitoefent en louter heilige dingen doet.

Zo heeft God ook bij ons Zijn koninklijk kasteel en paleis: waar de preekstoel staat en de Doop wordt bediend. Daar moeten we er met de profeet ook voor danken dat God zo dicht bij ons komt, dat we Hem elke dag horen en bij Hem zijn in Zijn tempel en paleis, waar we alleen maar rijke troost vernemen.

Dat men echter tegenwoordig aparte huizen en kerken bouwt, is weliswaar niet geboden, maar toch is het goed voor de eenvoudigen, die onderwezen moeten worden, opdat ze naar een plaats zullen gaan waar ze Gods Woord zullen horen, het zich eigen zullen maken en met de sacramenten vertrouwd raken. Zo moeten we ook afzonderlijke ambten en personen hebben die met die dingen bezig zullen zijn, hoewel elke christen dat zelf ook kan en dat in zich heeft.

Zie ook:  Louter rijke troost… (I) en (II)

Maarten Luther:Loflied op Gods goedheid – Psalm 65” – Uit het Duits vertaald door N.A. Eikelboom – Den Hertog Uitgeverij.

(…) 9 Over de onderlinge ​liefde​ hoeven wij u niets te schrijven, want u hebt zelf van God geleerd hoe u in ​liefde​ met elkaar moet omgaan. (Uit 1 Tessalonicenzen 4)

Bron afbeelding:  Pinterest

(…) 23 Laten we zonder te wankelen datgene blijven belijden waarop we hopen, want Hij die de belofte heeft gedaan is trouw. 24 Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen. (Uit Hebreeën 10)

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s