Jezus, onze volmaakte Arts

Eerst volmaakt geloven?

Zo predikt Christus over Zijn lijden: “En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet des mensen Zoon verhoogd worden, opdat allen die in Hem geloven niet verloren gaan maar het eeuwige leven hebben.” Dat is toch duidelijk genoeg gezegd: wie het eeuwige leven wil hebben, die moet geloven. Want zo is het besloten – zoals bij Israël in de woestijn – toen er geen enkel medicijn voorhanden was om weer gezond te worden, dat hun enige hulp was dat ze op de koperen slang zouden zien. Zo is dit nu voor ons ook de enige weg tot de zaligheid om op de Heere Christus te zien. Dat betekent: zich met Zijn offer troosten en geloven dat God omwille van Zijn sterven onze zonden wil vergeven en vergeten, en ons zalig wil maken. Deze hemelse vrucht groeit alleen uit de dood van Christus en niet uit onze werken en verdiensten.

Lezen: Psalm 2, Tekstvers voor meditatie: Vers 12

Bron: Maarten Luther – WA 52,230,35 — 231,11

Jezus, onze volmaakte Arts

De geliefde profeet maakt van de Heere Christus een Arts en onderwijst ons hoe we door Hem vrede en genezing kunnen vinden. Nergens anders dan alleen bij de Heere Christus moeten we genezing zoeken, want Hij heeft een medicijn dat niet “goede werken doen” heet, zoals milddadigheid, vasten of bidden, maar: voor óns lijden, voor óns verwond worden, voor óns geslagen worden en de straf voor óns dragen. Daarom, als u uit de evangeliën hoort hoe jammerlijk de mensen met de Heere Christus omgegaan zijn en hoe zij Hem gekruisigd hebben, dan moet u bij ieder stukje wat u hoort erbij zeggen: “Dat is om mij en om mijn zonden gebeurd, dat is mijn medicijn, dat is niet gebeurd om mij van mijn lichamelijke ziekte te genezen, maar om mij van mijn zonde en de eeuwige dood te verlossen.” Daarom zegt Jesaja: “De straf lag op Hem, opdat wij vrede zouden hebben, en door Zijn wonden zijn wij genezen.”

Lezen: Psalm 38, Tekstvers voor meditatie: Vers 14

Bron: Maarten Luther: WA 52,231,23-34

Plaats een reactie