Verlos ons van de boze

Zevende bede: Maar verlos ons van het kwade

Tenslotte wil ik ook nog iets zeggen over de volgorde van het Onze Vader, namelijk dat dit volmaakte gebed ook in de juiste volgorde moet worden gebeden. De eerste, de tweede en de derde bede: ‘Uw Naam worde geheiligd, Uw Rijk kome, Uw wil geschiede’, betreffen het belangrijkste wat wij van God kunnen bidden(1). Alles wat daarop volgt, moet onderworpen zijn aan de heiliging van Gods Naam, de komst van Gods Rijk en het geschieden van Gods wil.

De laatste bede ‘maar verlos ons van het kwade’, is voor ons gelijk een voorbeeld dat wij het kwade het laatste moeten afbidden. Dat is oorlog, dood, honger, ziekte, armoede, allerlei plagen en alles wat pijn en verdriet doet aan lichaam en ziel, tijdelijk of eeuwig. Wij mogen het kwade wel afbidden, maar alleen in de goede volgorde van het Onze Vader. Waarom? Er zijn helaas zoveel mensen die God en de heiligen eren en aanroepen, alleen om van het kwade verlost te worden. Zij denken er zelfs niet aan dat Gods eer, Rijk en wil eerst moeten komen. Het gaat alleen om hun wil, hun rijk en hun eer en zodoende bidden zij dit gebed achterstevoren.

Zij beginnen aan het eind en komen nooit meer bij het begin en willen slechts van het kwade verlost worden. Of het tot Gods eer of niet tot Gods eer, of het wel volgens Gods wil of niet volgens Gods wil is, maakt hen niets uit. Een vroom mens echter zegt: ‘Lieve Vader, het verdriet en leed drukken mij neer, ik heb veel tegenspoed en beproevingen, ik ben bang voor de dood en de hel – verlos mij toch! Maar niet als het niet dienstbaar is tot Uw eer en in overeenstemming is met Uw wil. Uw eer en wil zijn mij liever dan al mijn rust en gemak, tijdelijk en eeuwig.’ Kijk dat is een aangenaam en goed gebed, en het wordt zeker in de hemel verhoord.

Maarten Luther: Auslegung deutsch des Vaterunsers für die einfältigen Laien, 1519, vgl. WA 2, 126, 5-27
Bronwww.maartenluther.com
(1) Omdat de kracht om deze woorden daadwerkelijk gelovend toe te stemmen met woord én daad, behoort ook de bede “Geef ons heden het dagelijks Brood” onlosmakelijk bij deze drie belangrijkste beden!

Plaats een reactie