Theologie studeren…(II)

Jezus​ ​Christus​ is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid. (Hebreeën 13 : 8)

De gestalte van Christus is één en dezelfde in alle tijden en op alle plaatsen. Ook de kerk van Christus is één, alle verschillen tussen de mensen van verschillende tijden ten spijt.

  • Christus is geen verkondiger van een systeem, dat geldt hier en vandaag en alle tijden.
  • Christus leert geen abstracte ethiek, die, koste wat het kost, geürgeerd (1) moet worden.
  • Christus was niet in de eerste plaats leraar, wetgever, maar mens, een echte mens, zoals wij. Daarom wil Hij niet, dat wij in onze tijd aanhangers, representanten en voorvechters van een bepaalde leer zijn, maar mensen, echte mensen voor God.
  • Christus was niet, als een ethicus, verknocht aan een theorie over het goede, maar hield van de concrete, echte mens.
  • Christus was niet, als een filosoof, geïnteresseerd in het ‘algemeen-geldige’, maar in datgene, wat de concrete mens ten goede komt. Niet, of ‘de maxime van mijn handelen tot het principe van een algemene wetgeving zou kunnen worden’ (Kant)

Christus eerste zorg is dat
mijn handelen de naaste zou helpen
een mens voor God te zijn.

Er staat immers niet: God werd een idee, een principe, een programma, een algemene geldigheid, een wet, maar: God werd mens.

Dat betekent, dat de gestalte van Christus, zo zeker als zij één en dezelfde is en blijft, toch in de concrete mens en dus op geheel verschillende wijzen gestalte wil krijgen. Christus heft de menselijke werkelijkheid niet op ten gunste van een idee, die tegen die werkelijkheid in verwezenlijkt moet worden;

Christus geeft de werkelijkheid juist kracht van wet, Hij bevestigt haar; Hij zelf is de werkelijke mens en zo de grond van alle menselijke werkelijkheid.

Gestalte krijgen naar de gestalte van Christus impliceert dus twee dingen:

  • dat de gestalte van Christus één en dezelfde blijft, niet als algemene idee, maar als unieke gestalte, als de mens-gewordene, de gekruisigde en opgestane God,
  • en vervolgens, dat juist om wille van de gestalte van Christus de gestalte van de concrete mens behouden blijft, en dat zo de concrete mens (2)  de gestalte van Christus zal ontvangen.

(1) urgeren: voortdurend op aandringen, verplichten tot.
(2) De voor onze ogen bestaande mens: broeder, vriend of vijand!

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Gelijkvormig worden aan de Zoon” – “De naaste helpen mens voor God te zijn” (12 juni) – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

Zie ook:  Theologie studeren…(I)

Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen,
u zult de waarheid kennen, en de Waarheid zal u vrijmaken.

(Uit Johannes 8 : 31-32)

(…) 1 Broeders en zusters, met een beroep op Gods ​Barmhartigheid​ vraag ik u om uzelf als een levend, ​heilig​ en God welgevallig offer in Zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u. 2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is. (Uit Romeinen 12)

Bron afbeelding:  DailyVerses.net

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Theologie studeren…(II)

  1. janvdijk9464 zegt:

    Dit is op Sitetitel herblogden reageerde:
    ja een met god en de h geest

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s