Bezeten wereld… (II)

(…) 5 De HEER zag dat alle mensen op aarde slecht waren: alles wat ze uitdachten was steeds even slecht. 6 Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt… (Uit Genesis 6)

(…) De tijd waarin Noach opgroeide, volwassen werd en met God begon te wandelen, was een boze, goddeloze, door en door verworden tijd.

In Lamechs tent – de Lamech uit de linie van het slangenzaad – ontwikkelt zich de cultuur dank zij het trio zonen, dat, gevarieerd begaafd, de mensheid met hun talenten voortgestuwd heeft in de vaart van de tijd. (…) Zo wordt de mens in staat gesteld de aarde te bewerken en te beheersen en ook om ervan te genieten.

Is dat verkeerd? Op zichzelf genomen niet. Noach zal later bij de bouw van de ark geprofiteerd hebben van verschillende uitvindingen van Lamechs zonen. Maar cultuur en techniek, koopmanschap en natuurbeheersing maken de mens gemakkelijk hoogmoedig. Wat hebben wij het heerlijk ver gebracht! Hoe groot zijn wij. Hoe sterk is zijne majesteit de mens!

Dat kweekt een eigen mentaliteit en dat geeft een eigen levensinstelling die hoe langer hoe meer mens- en aarde-gericht wordt. Hier leven wij en hier kunnen wij wat presteren. Hier zijn wij groot en sterk. Wat ontbreekt ons nog? Het gaat alles steeds beter, steeds vlotter, steeds prettiger. Wat kunnen we roemen op onze kracht.

Daar ging een geweldige invloed van uit en dat had aantrekkingskracht op alle inwoners van die wereld. Ook op het geslacht van Seth.  Nu het slangenzaad zo voorspoedig is en de vooruitgang op elk gebied ongekend is, gaan de kinderen van Seth er langzamerhand anders over denken. We kennen die redenering maar al te goed: het is toch niet alles verkeerd; we kunnen er veel van gebruiken; moeten we nu altijd zo scherp tegenover elkaar staan; kunnen we elkaar niet als mensen tegemoet treden?

Opmerkelijk is de vermelding aan het begin van Genesis 6, dat de zonen Gods zich gingen vermengen met de dochters der mensen.  Het aannemelijkste hierbij is de gedachte dat met die zonen Gods de kinderen uit het gelovige geslacht van Seth zijn bedoeld, die bekoord zijn door de schoonheid, de erotische aantrekkingskracht van de vele meisjes uit het geslacht van Kaïn.

De grenzen worden uitgewist – geruisloos. Er wordt geen andere leer geleerd (!), maar het geloof functioneert niet meer. De natuur is sterker dan de leer. De macht van het vlees is zo enorm sterk. En het was al zo lang geleden dat vader Seth leefde en dat men in Enos’ dagen begon met de publieke eredienst. En die voorvader Henoch en zijn kleinzoon Lamech – ach, dat waren aparte figuren; die stonden toch wat buiten het leven en wisten daardoor niet wat er te koop was.

Het is het bekende procédé, dat het de eeuwen door ‘gedaan’ heeft. Maar de gevolgen zijn verschrikkelijk (1). Er is geen trouw en waarheid meer, generaliserend gesproken. De leugen van het god-loze bestaan wordt veel gemakkelijker geloofd dan de waarheid van het door God beheerste leven. Die beide zijn echter niet en nooit te combineren!

Ziet dus nauwlettend toe, hoe gij wandelt, niet als onwijzen, doch als wijzen,  u de gelegenheid ten nutte makende, want de dagen zijn kwaad. Weest daarom niet onverstandig, maar tracht te verstaan, wat de wil des Heren is. (Efeze 5 : 15-17)

Bron tekst:  Noach, profeet in twee werelden“, ds. J.H. Velema, Den Hertog B.V. – Houten

Zie eventueel ook:

Bron afbeelding:  Pinterest

Efeziërs 5 12-15 - Be careful and wise - Pinterest

(1) (…) Bij het totstandkomen van de Protestantse Kerk in Nederland in 2004 raakten veel kerken overbodig. De secularisatie en de ontvolking van het stadscentrum van Den Haag deden er nog een grote schep bovenop. „Als voorbeeld: in Den Haag-Loosduinen had de protestantse gemeente ’s-Gravenhage drie kerken in gebruik. Die zaten vroeger allemaal vol: de Ontmoetingskerk, de Bethelkerk en de Abdijkerk. De Ontmoetingskerk is al gesloten. De Bethelkerk wacht op de dingen die komen gaan. En er wordt nu alleen nog gekerkt in de Abdijkerk en in de Bosbeskapel. En die zitten op zondag dan nog niet eens helemaal vol.”
Kerksluiting is per definitie een negatief proces, zegt ds. Onderstal. „Het veroorzaakt altijd pijn, doet mensen verdriet. Er is echter niet aan te ontkomen. Het geloof is nu eenmaal niet populair meer.” (Bron: RD Kerk & religie – “De verdwenen kerken van Den Haag” door Jan van ’t Hul)

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s