Je dagelijks toevertrouwen aan God… (I)

Wie van u kan wijs en verstandig genoemd worden? Laat hij het daadwerkelijk bewijzen door een onberispelijk leven en door wijze zachtmoedigheid. (Jakobus 3 : 13)

Eenvoudig is hij die, als alle begrippen omgekeerd, verward en verdraaid worden, alleen de ondubbelzinnige waarheid Gods in het oog houdt, die niet ‘innerlijk verdeeld’ (Jakobus 1 : 8) is, maar onverdeeld van hart. Omdat hij God kent en heeft, hangt hij aan de geboden, aan het oordeel en aan de barmhartigheid die elke dag opnieuw van Gods mond uitgaan. 

Niet geketend door principes maar gebonden door de liefde tot God, is hij bevrijd van de problemen en conflicten van de ethische beslissing. Zij benauwen hem niet meer. Hij behoort geheel toe aan God en Gods wil.

Omdat de eenvoudige van hart niet naast God ook nog naar de wereld lonkt, is hij in staat vrij en onbevangen de blik te richten op de werkelijkheid van de wereld. Zo wordt eenvoud wijsheid. Wijs is hij, die de werkelijkheid ziet zoals zij is, die de dingen peilt tot op de bodem, wijs is daarom alleen hij, die de werkelijkheid ziet in het licht van God.

Wijs is hij, die in de feitelijkheid het kenmerkende onderkent. De wijze weet, dat de werkelijkheid maar tot op beperkte hoogte voor principes ontvankelijk is; want hij weet, dat werkelijkheid niet gebouwd is op principes (1) maar zijn oorsprong heeft in de levende en scheppende God.

Daarom weet hij ook, dat de werkelijkheid (van het dagelijks leven uit het geloof – AJ) niet gebaat is met principes, hoe zuiver ook, en evenmin met de beste bedoelingen, MAAR ALLEEN MET DE LEVENDE GOD. 

Principes zijn niet meer dan werktuigen in de hand van God (1), die spoedig als ondeugdelijk worden weggeworpen. De bevrijde blik op God en op de werkelijkheid, zoals deze in God alleen gefundeerd is, verenigt eenvoud en wijsheid.

Er bestaat geen echte eenvoud zonder wijsheid en geen wijsheid zonder eenvoud.

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Wie houdt stand” – “De bevrijde blik” (15 juli) – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

(1) Opgemerkt AJ:  Dat geldt op vergelijkbare manier ook voor doctrines. Het willen leven met en van doctrines (en het nadrukkelijk naar anderen schermen/paraderen daarmee) wordt dan reden en gebruik om te ontkomen aan de dagelijkse werkelijke omgang met de levende God. Het is een manier om gerustheid te vinden, niet door dagelijks nederig te leven met de levende God, maar men gebruikt het om zichzelf (voor de eeuwigheid) gerust te stellen en gevolg is dat men zich dan daarmee onttrekt aan de dagelijkse gevraagde en noodzakelijke verootmoediging en bekering, die altijd weer nodig zijn om een leven te kunnen leiden dat vol is van God’s liefde en barmhartigheid jegens de naaste(n).
NB. Hiermee is het (doorgaande) onderwijs in de gezonde leer – zoals dat o.a. in Nederland in de HC aan de gemeente en haar leden ter beschikking staat en gebruikt werd en wordt  – niet veroordeeld!

Bron afbeelding:  DailyVerses.net

Jakobus 3 13 - Who is wise - DailyVerses

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s