‘Maar toen zijn de goedheid en de mensenliefde van God, onze Redder – onmiskenbaar! – openbaar geworden en heeft Hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. (…) Zó zijn we door Zijn genade als rechtvaardigen aangenomen en krijgen we deel aan het eeuwige leven waarop we hopen.‘ (Uit Titus 3 uit de verzen 1-11)
Geciteerd 1: In het christelijk geloof is het in principe niet goed tussen God en mens – er is verzoening nodig. In de islam is het al gauw goed tussen God en mens. Daarbij gaat het om de zuivere intentie, om mijn hart. (…) Dat is tussen mij en Allah, daar heb ik geen Jezus, Mohammed of koran voor nodig. Als ik het hier op aarde met de mensheid verkloot, dan is er geen vergiffenis bij de hemelpoort. Allah verzamelt zoveel mogelijk goeds om mij in de hemel te krijgen. Maar ben je hier een oplichter of crimineel, dan is er voor jou echt geen plaats.
Geciteerd 2: Jezus die nodig is als verlosser, de weg die God zelf baant omdat het in je leven altijd weer mis gaat – dat zijn mij te veel stappen. Een moslim gelooft niet dat hij verloren is en redding nodig heeft. Het is pijnlijk dat we allemaal, moslim, jood en christen, in de boeken van het Oude Testament geloven en daarna samen de weg zijn kwijtgeraakt.
Opgemerkt: Wanneer het van Gods kant ‘in principe’ niet (meer) goed was geweest, dan had God ons Zijn Zoon niet gezonden. Waarom kon God ons (deze wereld) Zijn Zoon geven en waarom kon Zijn Zoon Zich geven voor ons? Omdat de Vader en de Zoon één zijn in hun liefde voor deze wereld en dus ook in hun liefde voor de mensheid van deze wereld.
Dat God mens is geworden en Zich aan en voor ons gaf, dát is het ultieme bewijs van Gods mensenliefde. Maar, het is nu nog voor veel mensen net zoals in het paradijs: wij wantrouwen God omdat we menen dat we beter kunnen afgaan op dat wat we ‘voor ogen’ hebben – vandaar ook de macht en aanbidding van de wetenschap onder ons mensen – dan dat we God op Zijn Woord vertrouwen, en Die heeft het – ‘van eeuwigheid tot eeuwigheid’! – goed met ons voor gehad en nog altijd omdat Hij Zelf goed en waarachtig is en er geen duisternis (leugen) in Hem is. God wist ‘van den beginne’ hoe Hij met het (wantrouwende) hart en de zonde(n) van ons mensen zou handelen, niet God moest overtuigd worden, maar wij mensen moesten en moeten ons laten overtuigen van de eeuwige mensenliefde Gods (1), zoals die nu inmiddels onweerlegbaar aan ons is geopenbaard in en door Zijn Zoon. Maar zelfs dat ons laten overtuigen van Gods liefde dat kan God ook nu nog niet aan mensen overlaten, maar dat wil Hij in ons werken door Zijn Woord en Geest…
(1) De mensen hebben altijd reden gehad om daarvan overtuigd te zijn (dat te geloven!). Henoch (2) was één van die mensen die daar van harte van overtuigd was. Van hem staat geschreven dat hij wandelde met God (zoals Adam en Eva in het paradijs voor de val) en dat was toen al mogelijk ‘in en door Christus’.
(2) Zie Genesis 5 : 21-24.
Bron citaat: ND geloof & kerk – ‘Nadia Zerouali: ‘In de islam is het al gauw goed tussen God en mens. Het gaat om de zuivere intentie’ – door Hugo de Bruijne. *
* Wat is uw houvast in leven en sterven? Bekende Nederlanders geven antwoord op deze eerste vraag uit de Heidelbergse Catechismus. Vandaag: Nadia Zerouali (47) uit Almere, televisiekok bij BinnensteBuiten, mede-eigenaar van een productlijn in een supermarkt en twee couscousbars in Amsterdam, kookboekenschrijver, moeder, weduwe: ‘God is mijn morele kompas.’
‘Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt is veel overvloediger. Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene zonde heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen (die van heel de mensheid!) geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. (…) Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkele mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en zullen leven. Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden. En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade overvloediger. Zoals de zonde heeft geheerst (door het ongeloof!) en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.‘
(Uit Romeinen 5 uit de verzen 12-21)
Bron afbeelding: DailyVerses-net