Uitdaging of opdracht?

Jullie hebben gehoord dat gezegd werd”: “Je moet je naaste liefhebben en je vijanden haten. En Ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, alleen dán zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel.‘ – Onderwijs van onze Heer Jezus Christus in de Bergrede (Zie Matteüs 5 de verzen 43-48)

Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u Zijn heiligen bent, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u/jullie vergeven heeft, moet u/jullie elkaar vergeven. En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot volmaakte eenheid maakt. Laat in uw hart de vrede van Christus heersen want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar…’ (Woorden van de apostel Paulus in Kolossenzen 3 de verzen 12-15)

Geciteerd 1: De uitdaging die Jezus ons meegeeft, is dat je je vijand moet liefhebben, dat wil zeggen: niets doen wat zijn bestaan kapotmaakt en bidden voor wie jou beschuldigt.
Ga er maar aan staan… Toch is dat precies wat Jezus doet… Hij is gekomen om oude woorden tot vervulling te brengen, en nu daagt Hij zijn volgers – en ons dus – uit om Hem daarin te volgen. Zullen we proberen deze uitdaging aan te gaan?

Geciteerd 2: Dat er nog zo weinig van dit geld naar cashdonaties gaat, is misschien niet zo raar als je bedenkt dat de cashaanpak volledig ingaat tegen de manier waarop we al zo’n zeventig jaar hulp verlenen. Wij weten hoe het zit, zeggen ontwikkelingsexperts en hulpverleners al decennia. Wij hebben erop gestudeerd, wij hebben de ervaring, en wij weten dus hoe jouw leven beter wordt. Cash draait die gedachte 180 graden om: niet wij, maar jij weet het beste hoe je jezelf uit de armoede kunt halen. Die radicale gedachte-verandering is één van de redenen dat er nog veel weerstand is tegen cash.

Opgemerkt 1: In de paar woorden die hierboven uit de Bergrede geciteerd zijn valt klip-en-klaar af te leiden dat onze Heer hier helemaal niet bezig is om Zijn discipelen/volgers uit te dagen! Het blijkt zelfs een zaak van leven of dood! Het gaat erom of je je werkelijk een goed luisterend en gehoorzaam kind van God wilt zijn of niet. En alleen wanneer je beseft dat je die woorden van Jezus helemaal serieus moet nemen en ook dat wij als kind van God onmogelijk aan deze opdracht kunt voldoen in eigen kracht, dan komen we in de juiste verhouding te staan tot Hem en tot onze Vader in de hemel en dan gaan we ook heel scherp onze zondige natuur (de heel andere instelling die wij ‘van nature’ hebben) inzien en erkennen. Dan komen we ook dagelijks tot schuldbelijden, tot vragen om vergeving en tot het vergeven van anderen, die ook weer tekort schoten – ook tegenover jou -in het gehoorzaam gevolg geven aan hoe de Here Jezus ons leert Gods geboden te onderhouden .

Opgemerkt 2: De kerken hebben in de loop der eeuwen wel altijd weer de mensen willen opzadelen (ook wel ‘uitdagen’ genoemd) met hun ‘program van goede werken’ en heel anders dan zoals de apostelen de gemeente en hun goede werken ‘over laten’ aan het werk van de heilige Geest. En dat is werkelijk ‘de dood in de pot’. Want dan gaan de mensen in het gareel lopen van hun ‘kerkleiders en worden ze nalatig in het hun ogen dagelijks te laten openen door de heilige Geest Zelf, zoals Hij alleen dat wil en kan doen in iemands leven. Dan kan de gedachte postvatten dat ‘de professionals’ het wel zullen weten en dat we hen hebben te volgen en dan komen we aan dat hele gewone opvolgen van Gods geboden in ons dagelijkse leven – in hun huwelijk en gezin, op het werk, etc. – niet toe zoals Gód dat van ons vraagt. Dan kunnen we zelfs een alibi vinden in al dat zich inspannen voor wat wij in en door ‘de kerk’ opgedragen krijgen. Hoeveel huwelijken en gezinnen hebben daar niet onder geleden in verleden en ook nu nog altijd weer! Laat Gods kinderen zelf – met hulp van onze Drie-enige God – maar ontdekken wat God van hen/ons vraagt! Hij is er machtig genoeg voor om hun/onze leven te zegenen en te brengen tot dragen van rijke vrucht, deels honderd-, deels zestig- of deels dertigvoudig – zie Matteüs 13 de verzen 18-23.

Zie ook de blogs: ‘Zuivere harten‘ en ‘Gods water over Gods akker laten lopen’.

Bron citaat 1: Dag in dag uit 2022 – Meditatie maandag 10 januari – Leger des Heils | Ark Media
Bron citaat 2: De Correspondent – ‘Dit simpele idee kan 99 procent van de ontwikkelingshulp op z’n kop zetten’ – door Maite Vermeulen (Correspondent Migratie)

Wat u ook doet, doe het van harte, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen, want u weet dat u van de Heer een erfenis als beloning zult ontvangen – uw/jullie meester is Christus! Maar iedereen die onrecht doet zal daarvoor boeten, en daarbij wordt geen onderscheid gemaakt.’ (Uit Kolossenzen 3 de verzen 23-25)

Bron afbeelding: DailyVerses-net: ‘Uw meester is Christus!’

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s