Wat zou Jezus zeggen?

Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.
(Uit Hebreeën 4 vers 16)

Geciteerd 1: Wat is een christelijke houding ten opzichte van gemeenteleden die gaan scheiden?
„Zoals Jezus omgaat met de overspelige vrouw. De boodschap van dat Bijbelgedeelte is: we zijn allemaal net zo slecht, staan allemaal schuldig voor God. Sta dus naast mensen die –met de moed der wanhoop– scheiden als beste optie zien. Kom met liefde en genade, niet met de norm dat scheiden niet mag. Mensen krijgen het anders nog veel moeilijker met het proces van scheiden, en hun kinderen ook.”

AJ: Ze brachten een vrouw bij Jezus die haar man had verlaten en die een andere man had getrouwd, die was echter inmiddels overleden. Ze vroegen Hem: wat moeten we met haar doen en wat zou u tegen deze vrouw zeggen?
Jezus keek de vrouw aan en zei: Ga terug naar je eerste man en herstel de vrede en je huwelijk met hem. En tegen de anderen zei Hij: Steun deze vrouw en ook haar man want dat zal niet alleen hen maar ook jullie tot zegen strekken!

Geciteerd 2: Zoals er met dit stukje evangelie (uit Johannes 8) werd gesold (en wordt?), zo werd er ook met deze vrouw gesold. Eén vrouw wordt door een hele groep mannen tot bij Jezus gebracht. Dat doet denken aan de wet van de sterkste. Zij duwen de vrouw in het midden en gaan in een kring staan: de houding om rechtspraak te houden. Het zijn zelfbewuste, zelfgenoegzame, harde rechters…

Geciteerd 3: Die veroordelers hebben de veroordeling reeds uitgesproken, de vrouw reeds afgeschreven. Zij strikken de kring toe, hebben de stenen reeds in de hand en willen de dood. Jezus veroordeelt nooit iemand. Hij opent de kring. Hij wil het leven. Hij nodigt ons uit naar anderen, niet met vooroordelen neer te kijken, maar met onbevangenheid en bewondering op te kijken. Zij zijn eigenlijk schijnheilig. Hun motieven zijn onzuiver.

Geciteerd 4: Jezus kijkt naar de vrouw zelf en spreekt tot haar persoonlijk. Hij nodigt ons uit niemand te beschouwen als een geval waarover kan gesproken worden, maar tot de mens in kwestie zelf te durven spreken. Zij zijn onvermurwbaar, helemaal verkrampt, hard voor zichzelf en vooral voor de anderen. Zij laten de vrouw alleen met heel haar ellende en zij willen zich vooral niet met haar inlaten.

Geciteerd 5: (…) Biechten is dus niet vooral: lang blijven stilstaan bij onze vroegere fouten. Wat vooral in de verf moet worden gezet is immers niet onze zwakheid, maar Gods barmhartigheid, die de vernieuwende kracht wordt voor onze toekomst. Wat vooral hoorbaar moet zijn is de diepe dankbaarheid voor de onmetelijkheid van Gods vergeving die over ons komt juist op die domeinen waar wij onze ontrouw ervaren Zo is een biecht een hoopvolle liefdesverklaring tot God, aan wiens barmhartigheid wij ons weer durven toevertrouwen en een uitdrukking van ons geloof in de Heer van het leven, wiens Liefde sterker is dan elke dode plek in ons hart.

Lees het geheel van citaten 2 t/m 5: https://www.kuleuven.be/thomas/page/abel-sacrament-boete-verzoening/

Bron citaat: RD Mens & samenleving – ‘Scheidingsmediator: Veroordeel mensen die gaan scheiden niet‘ – door Mirjam Roukema*

Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar barmhartigheid overwint (roemt tegen) het oordeel.‘ (Uit Jakobus 2 vers 13)

Bron afbeelding: SlidePlayer

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s