‘Dierbare mythen’… (II)

die gezamenlijk optrekken en/of kerkelijke eenheid
hielpen blokkeren en/of ondergraven.

Vervolg van:  ‘‘Dierbare mythen’… (I)

Geciteerd: GerGemmers voelden zich omstreeks 1951 niet thuis in het neo-calvinistische klimaat “dat sterk beïnvloed was door de vrijgemaakten met hun eenzijdige verbondsvisie”, herinnerde ds. Paul zich. Dat klinkt plausibel. Ieder die de kerkelijke kaart van Nederland kent, weet dat vrijgemaakten en GerGemmers er verschillend uitzien.

Het vervelende is echter wel, dat zo’n beeldvorming de herinneringen gaat kleuren. Want dat het neo-calvinistische studentenleven omstreeks 1951 sterk beïnvloed werd door de ‘eenzijdige vrijgemaakte verbondsvisie’, heeft namelijk de geschiedenis tegen. En dat om een aantal redenen.

De eerste is simpel: Het neo-calvinisme is geen uitvinding van de vrijgemaakten, maar van Hendrk de Cock, van Groen van Prinsterer en vooral van Abraham Kuyper, en was bijna een eeuw oud toen de Vrijmaking plaatsvond.

De grote christelijke studentenorganisatie in Utrecht omstreeks 1951 was de Societas Studiosorum Reformatorum (SSR). Die was inderdaad sterk neo-calvinistisch. Zij kende ook vrijgemaakte studenten naast vele anderen, met name ook uit bevindelijke kerkgenootschappen. De ‘gemeenschap der heiligen’ kwam daar vaak ter sprake (zij het niet onder deze term). Want de SSR-leden namen dat confessionele begrip ernstig en leden onder het kerkelijk vraagstuk. Heel wat hervormde en gereformeerde synodes werden opgeroepen daar nu eindelijk ernst mee te maken.

Een deel van die vrijgemaakte studenten geloofden niet in synodes, maar wel in persoonlijke verantwoordelijkheid en riepen alle verenigingsleden op zich maar direct persoonlijk vrij te maken. Zij waren maar een kleine minderheid en hun oproep vond geen gehoor. Teleurgesteld verlieten zij de SSR-U(trecht) en richtten de VGSU op. In 1950. Dat de SSR-U in 1951 door de vrijgemaakten gedomineerd werd, lijkt dus ietwat onwaarschijnlijk.

Nog onwaarschijnlijker is, dat het neo-calvinisme van de SSR-U in 1951 gedomineerd werd door een ‘eenzijdige vrijgemaakte verbondsvisie’…

(Wordt vervolgd)

Bron citaten: ND (2001) – ‘Verbondsautomatisme en andere dierbare mythen‘ – door prof. dr. G.J. Schutte

Zie ook:  ‘‘Dierbare mythen’… (I)‘ en (III)

Bron afbeelding:  Facebook (Jerusalem Prayer Team)

Dit bericht werd geplaatst in Gemeente, Geschiedenis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s