‘HEERE! In benauwdheid hebben zij U bezocht; zij hebben hun stil gebed uitgestort, als Uw tuchtiging over hen was.‘ (Jesaja 26 : 16)
Welvaartsproblematiek!
Als je altijd vrede en rust hebt dan bid je niet meer en geef ook niets meer om het Woord. Wij houden dan zelfs een koud hart als we Gods Woord lezen of horen! Zo komen we in een schandelijke en schadelijke zelfverzekerdheid terecht.
Daarom moeten we lijden en vernederd worden. Gebeurt dat niet door gevangenis en bloedvergieten, zoals de heilige martelaren geleden hebben – en nog lijden – dan moet het gebeuren door geestelijke aanvechtingen, door vrees, verdriet en angst. Anders zullen wij in onze zonden omkomen, omdat ons vlees verrot, vergiftigd en melaats wordt.
Geen andere toevlucht zoeken!
Wij hebben een Arts nodig die het luie en gemakzuchtige vlees geneest door kruis, lijden, droefheid, verlies, schande en smaad, want dat is het echte medicijn en geneesmiddel waar God de zondeziekte mee geneest.
Van zulke voorbeelden is de Heilige Schrift vol! Namelijk dat de heiligen door veel beproevingen heen behouden moeten worden. Want als je zonder aanvechtingen bent, vergeet je de geestelijke oefeningen: bidden, geloven en loven. Echter in nood, tegenspoed en droefheid…, roep, bid, zucht en klaag je het bij God uit!
Geoefend! *
Zó word je in het Woord geoefend en erdoor onderwezen, zoals Jesaja zegt: HEERE! In benauwdheid hebben zij U bezocht; zij hebben hun stil gebed uitgestort, als Uw tuchtiging over hen was (vgl. Jesaja 26 : 16). Ook in een ander hoofdstuk zegt Jesaja: ‘Alleen de aanvechting leert op het Woord letten’ (Jesaja 28 : 19).
Maarten Luther: Vorlesungen über 1. Mose von 1535/1545, vgl. WA 44, 584, 15-35
* Abraham en zijn ‘geoefenden‘ (Genesis 14 : 14).
Abraham mobiliseert zijn ‘onderwezenen‘ (SV; NBG ‘geoefenden’, van chanak, inwijden, trainen). Volgens rabbijnse uitleg waren ze vooral onderwezen of getraind in de Thora. Dan is duidelijk dat je je niet afzijdig kunt houden wanneer je broeder (zie vers 12 en 16) wordt afgevoerd. Voor wie van getallen houdt, geeft 318 genoeg mogelijkheden. Bedoeld zal zijn: best een behoorlijk legertje, maar tegenover de G4 van Kedor-Laomer natuurlijk geen partij. In vers 16 tweemaal het woord terugbrengen (shüb, hifil, terugbrengen). Abram is een man van terugbrengen, niet van nemen. Lot gaat kennelijk gewoon weer terug naar Sodom. Hij heeft weinig geleerd.
Lezen: Jesaja 26, tekstvers voor meditatie: vers 16 en Jesaja 28 : 15-16.
Bron tekst: checkluther-com – ‘In veel verzoekingen‘ – Meditatie van 28 mei 2020
Bron afbeelding: Knowing Jesus