Gij dan zult volmaakt zijn…

Als u dan met Christus de grondbeginselen (wereldgeesten, machten) van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen (geboden) opleggen.‘ (Kolossenzen 2 : 20)

Het geloof niet ieders ding

Er zijn altijd maar weinig goede leerlingen van het Evangelie geweest. Velen zijn weliswaar geroepen, en de grote massa hoort het en weet er over mee te praten, maar weinigen zijn uitverkoren (1), die in geduld vrucht voortbrengen. Want het geloof is niet ieders ding.

Daarom, waar deze huichelaars met hun geest heen willen, daar hoop ik niet te komen. De barmhartige God moge mij bewaren voor een kerk waar enkel heiligen zijn.

Ik wil in de kerk en onder het hoopje zijn en blijven waar bevreesden, zwakken en zieken zijn. (2) Bij hen wil ik blijven die hun zonde, ellende en jammer erkennen en voelen. Die ook zonder ophouden tot God om troost en hulp hartelijk zuchten en roepen en (toch/nochtans!) de vergeving van hun zonden geloven.

Bovendien blijf ik bij hen omwille van het Woord, dat zij rein en onvervalst leren en belijden en waarom zij vervolgingen uitstaan.

Een heel andere aanpak nodig

De satan is een listige boef. Hij wil door geestdrijvers de eenvoudigen voorhouden dat het niets gedaan is met deze (eenvoudige) prediking van het Evangelie. Ze zeggen: ‘Het moet heel anders worden aangepakt! We moeten een heilige wandel hebben, het kruis dragen en veel vervolging lijden.’  (3)

Door deze valse schijn van eigenwillige heiligheid, die tegen Gods Woord is, worden velen verleid. Maar onze heiligheid en onze gerechtigheid (rechtvaardiging*) is Christus alléén in Wie wij volmaakt zijn. (4)

Maarten Luther: WA 46,583,4-23

Lezen: Kolossenzen 2 : 16-23 of 1 Korintiërs 1 : 18-31.

* Onze rechtvaardiging komt in ‘Dagboek over het geloof’ aan de orde in de meditaties van 12 t/m 18 april.

(1) Lees ‘uitverkorenen’ hier als wat Petrus schrijft aan zijn lezers (uit Joden en heidenen!) in Petrus 2 : 9: Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.

(2) Ik ben een vriend, ik ben een metgezel / Van allen, die Uw Naam ootmoedig vrezen,
En leven naar Uw Goddelijk bevel. / O Heer’, hoe wordt Uw goedheid ooit volprezen!
Gij doet op aard, aan alle schepslen wel; / Och, wierd ik in Uw wetten onderwezen!
(Psalm 119 vers 10 – Oude berijming)

(3) ‘Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels.’ (Uit Kolossenzen 2 : 16-23, zie Leestip)

(4) Onze Heer Jezus Christus in de Bergrede (Matteüs 5 : 43-48): Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

Bron tekst:  ‘Vrees niet geloof alleen – Dagboek over het geloof‘ – Meditatie 20 april ‘De eigenwillige godsdienst‘ – Dagboek samengesteld, ingeleid en vertaald door H.C van Woerden – uitgegeven © 2019 De Hertog B.V., Houten

Bron afbeelding:  Strength in Scripture

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s