Ze zijn met niets anders geholpen…

Blinden worden ziende en kreupelen kunnen lopen; melaatsen worden gereinigd en doven kunnen horen; doden worden opgewekt en aan armen wordt het ​Evangelie​ verkondigd; (Matteüs 5 : 11)

Blinde ziende maken, en doden opwekken zijn maar heel geringe werken vergeleken bij het Evangelie aan de armen verkondigen. Daarom noemt Christus dit het laatst, als het allergrootste werk onder al Zijn werken.

Het is echter wel opmerkelijk dat Christus zegt dat het Evangelie alleen gepredikt wordt aan de armen. Waarmee Hij dan zonder twijfel bedoelt dat het een prediking is die alleen voor de armen bestémd is. En toch heeft Hij ook gezegd dat het in heel de wereld gepredikt moet worden. Zoals je dat bij Markus kunt lezen: ‘Ga heen in de wereld en predik het Evangelie aan alle creaturen/schepselen’ (vgl. Markus 16 : 15).

Uit dit alles blijkt wel dat iedereen het moet horen, maar… dat er tóch een zeker onderscheid wordt gemaakt. Wat wil Hij dan? De armen die Christus hier bedoelt, zijn zeker niet de bedelaars en arme gebrekkige mensen: de lichamelijk armen. Maar Hij wil dat de geestelijk armen het horen.

Dat zijn mensen die geen tijdelijke goederen meer begeren of liefhebben. Ja, veel meer nog: het zijn de verslagen, verbroken arme zielen [ =mensen] die door de kwaal van hun eigen geweten naar hulp en troost zozeer verlangen en uitzien, dat ze helemaal geen tijdelijk goed of eer meer op het oog hebben. (1)

Zij zijn met niets geholpen, dan alleen wanneer zij maar konden weten dat ze een genadig God hebben.

Maarten Luther: WA 10.1.2, 159, 35-160,7]

(1) Maarten Luther zelf was ook zo iemand. Hij kon niet door de kerkelijke leer en de woorden van ‘collega-theologen’ getroost en tot rust gebracht worden, maar moest het Evangelie uit Gods Woord horen. Hij heeft zichzelf geen rust gegund voordat hij het zelf uit Gods Woord vernomen had. Deze weg heeft God Luther ‘opgelegd’ om zó Gods ‘instrument’ te kunnen zijn bij (de start) van de Reformatie zoals die zich in Europa voltrokken heeft. Die Reformatie was een werk dat ver boven de kracht van een man als Maarten Luther zelf uitging.

Bron tekst:Vrees niet, geloof alleen‘ – Dagboek over het geloof23 januari – Den Hertog, Houten

Bron afbeelding:  Bible Verses on Twitter

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s