(Toen nog) …in doeken gewikkeld…

En dit zal het teken zijn: U zult het Kind vinden in doeken gewikkeld, en liggende
in een kribbe’ (Lukas 2 : 12, weergave DB 1545).

(1) (…) “Het Kind Jezus ligt in de kribbe. Zie toe dat je zeker bent, dat er niets anders in de hele wereld verkondigd zal worden dan alleen dit Kind. Wat is de kribbe anders dan de prediking waaronder het christenvolk in de kerk samenkomt?

Wij zijn de dieren bij deze kribbe, waarin Christus aan ons wordt voorgelegd. Onze zielen moeten daarmee gevoed worden. Dat wil zeggen: tot deze kribbe of prediking moeten wij geleid worden. Wie naar deze prediking luistert, die gaat naar de kribbe. Ja – maar dan moet het wel een prediking zijn, waarin alleen Christus wordt verkondigd! Want niet in álle kribben ligt Christus, ook niet alle preken leren het geloof.

Er was slechts één kribbe in Bethlehem, waarin deze Schat was gelegd. En bovendien was het een ellendige en verachte kribbe. Daarin lag geen ander Voedsel, dan alleen Jezus Christus onze Heere. Daaruit blijkt, dat aan de prediking van het evangelie niets mag worden toegevoegd.

Deze prediking heeft en leert niets anders dan Christus. Wordt er echter iets anders geleerd, dan is het al niet meer de kribbe van Christus, maar een kribbe voor vurige hengsten, vol leringen over tijdelijke dingen en voedsel voor het vlees.

Je moet echter zien dat met de doeken, waarin Christus is gewikkeld, het Oude Testament wordt aangeduid.” (2)

Maarten Luther: Kirchenpostille 1522, vgl. WA 10.1.1, 82, 8-21

(1In 1522 werd in Wittenberg alvast een gedeelte van Luthers ‘Kirchenpostille’ gedrukt door Johann Grunenberg (ook Grünberg of Gronenberg). Deze prekenserie was door Luther op de Wartburg (1521/22) in stilte voorbereid. De bedoeling van deze uitgave was om ‘preekvoorbeelden’ te geven aan de vele geestelijken die overgingen tot de Reformatie. Ons citaat komt uit de preek voor eerste Kerstdag met als Schriftlezing Lukas 2 vers 1 tot 14.

Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van ons e-mailadres info@maartenluther.com

(2) (…) 5 Mozes​ vervulde trouw zijn taak in heel Gods huis, als dienaar die getuigde van de komende openbaringen, 6 Christus​ echter is trouw als Zoon die over dat huis is aangesteld. (Uit Hebreeën 3)

Bron afbeelding:  Inspirational Bible Verse Images – Knowing Jesus

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s