Het Onze Vader uitgelegd voor de eenvoudigen, 1519 (23)

Zijn gebed worde tot zonde… (Uit Psalm 109 : 7)

De vierde bede: En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven
hen die ons iets schuldig zijn.

(…) “Er zijn mensen die deze bede niet (meer) kunnen bidden en die daarom deze ‘grote aflaat’ (gunst van schuldvergeving) niet kunnen ontvangen. Ze verkrijgen deze niet om een ​​heel voor de hand liggende reden: ze zijn blind voor hun eigen zonden en vergroten die van hun naaste. Ze kunnen zelfs onbeschaamd verklaren ‘Ik zal en kan hem niet vergeven. Ik zal nooit (meer) met hem verzoend raken.’

Ze hebben een balk, inderdaad zelfs veel balken, in hun eigen oog, maar deze zien ze niet. Ze kunnen echter niet de kleinste stok in het oog van hun buurman over het hoofd zien (Mattheüs 7 : 3-5). Dat wil zeggen dat zij weinig aandacht schenken aan de eigen zonden die zij begaan tegen God, maar de zonde van hun naaste weegt hen zeer zwaar wanneer zij die afwegen en de balans opmaken.

Toch verwachten ze van God dat hun grote schuld vergeven wordt, terwijl ze weigeren om mindere zonden te laten varen. Maar zelfs bij afwezigheid van enige andere zonde of schuld, zou deze balk in hun oog opvallend groot blijken, namelijk vanwege hun ongehoorzaamheid aan Gods gebod door hun weigeren om te vergeven en door erop te staan ​​hun wraak ten uitvoer te brengen.

Het is inderdaad een wonderbaarlijke God wiens gerechtigheid en oordeel bepalen dat hij die weigert een ander te vergeven, meer schuldig is dan hij die het kwaad heeft begaan en de schade heeft toegebracht.

Voor zulke mensen wordt deze bede tot zonde, zoals we lezen in Psalm 109 vers 7: ‘Laat zijn gebed als zonde voor God worden gerekend.’ Door deze bede veroordeelt de mens zichzelf. Zo wordt deze volledig omgekeerd, zodat in plaats van genade te verkrijgen, men Gods ongenoegen oploopt.

Wanneer u verklaart dat u niet zult vergeven en toch voor Gods aangezicht komt met het bidden van het kostbare Onze Vader en uw lippen babbelen: “Vergeef ons onze zonden, zoals wij degenen vergeven die tegen ons zondig(d)en.” Is dit niet hetzelfde als te zeggen:
O God omdat ik Uw schuldenaar ben, maar ik heb ook een schuldenaar – en aangezien ik hem of haar niet zal vergeven, vergeef ook mij niet. Ik zal U niet gehoorzamen, ook al gebiedt U mij mijn naaste te vergeven. Dan maar liever zonder U, en zonder Uw hemel en al het andere ook al moet ik daarmee dan eeuwig naar de duivel gaan’?

Jij ellendige, ga eens na of je een vijand hebt of dat je een vijand verdraagt ​​die jou vervloekt en verdoemt voor de mensen zo volledig als jij jezelf verdringt en verdoemt voor God en alle heiligen met je eigen gebed.

En welke schade heeft zo’n persoon je berokkend? Gewoon schade die maar tijdelijk is. Waarom zou je, vanwege deze triviale, tijdelijke pijn, jezelf eeuwige schade berokkenen?

Wees gewaarschuwd mens! Niet degene die jou beledigt en schade berokkend heeft, maar jij die weigert te vergeven, brengt jou een schade toe die groter is dan de hele wereld jou zou kunnen aandoen.’

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 2, 118, 27 – 119, 18 (gebruikte vertaling: Luthers Works, American Edition, deel 42, blz. 65/66)

NB. Deze Luther-quote is een vertaling van de eerder in de Engelse taal gepubliceerde versie.

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com
Or, you can use the web-form located on the homepage of the website www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. The emails are free of charge and you are not asked for donations.

(…) 16 omdat hij er niet aan dacht ​liefde​ te bewijzen,
maar de ellendige, de arme en de versaagde van ​hart
ten dode toe vervolgde.
(Uit Psalm 109)

Bron afbeelding:  DWELLING in the Word

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s