‘Mannetjesmakerij’ of laten voorstaan op zwakheid…

Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig. (2 Korintiërs 12 : 10)

Daarom beginnen jullie nu maar getroost (1) te bidden en roep mij in vertrouwen aan, dat Ik je alles wat je nodig hebt geven zal, want daarom ben ik tot de Vader heen gegaan, omdat Ik al jullie noden en gebreken weet en en zie en opdat Ik je gebed verhoren kan.

Op deze wijze leert Christus Zijn discipelen dat ze bidden moeten. Hij wil hun laten zien dat de kracht om zulke grote werken te doen (2) – grotere werken nog dan Hij zelf gedaan heeft (Johannes 14 : 12) – niet van of bij zichzelf te zoeken en verwachten hebben, maar juist allerlei gebrek en tekort bij zichzelf zullen vinden en alle soorten van tegenstand en hinder in hun ambt, leven en werk zullen ondervinden.

(…) 29 Als er iemand zwak is, dan ben ik het wel; gaan anderen onder verleidingen gebukt – ik word erdoor verteerd. (Uit 2 Korintiërs 11)

Dit moeten zij ook allemaal meemakenwant Hij laat dat toeom te zorgen dat zij niet trots en verwaand zouden worden of op zichzelf vertrouwen, zodat zij Hem nu niet meer nodig hebben. Hij zorgt ervoor dat ze altijd nederig blijven en in erkentenis van hun machteloosheid steeds blijven voortgaan en zo het geloof in Christus, bij hen, door bidden en smeken versterkt wordt.

Hij geeft hun dat Zijn kracht door zwakheid en lijden met meer zekerheid ervaren wordt, zoals Hij ook tot Paulus in de Brief aan Korinthe zegt: ‘Mijn kracht wordt door zwakheid sterker‘  (vgl. 2 Korintiërs 12 : 10).

Maarten Luther:  Das XIV. und XV. Kapitel S. Johannis, 1538, vgl. WA 45,539,27-40

(1) Gelovig.
(2) We moeten hierbij vooral toch denken aan kracht voor de opdracht om het Evangelie te verkondigen aan alle volken te beginnen te Jeruzalem. Daar mochten de discipelen op de eerste Pinksterdag drieduizend mensen dopen. Zoveel aanhang had Jezus (daar) niet verworven en dat hoorde natuurlijk ook bij Zijn lijden hier op aarde.

Bron tekst: “Uit de diepten roep ik tot U – Dagboek over het gebed – Maarten Luther” (26 juli – “Door zwakheid sterker“)  samengesteld door Hugo van Woerden (Den Hertog, Uitgeverij)

(…) 17 ‘Wil iemand zich op iets beroemen, laat hij zich op de ​Heer​ beroemen,’ 18 want niet wie zichzelf aanprijst is betrouwbaar, maar wie door de ​Heer​ wordt aangeprezen. (Uit 2 Korintiërs 10)

(…) 30 Als ik mij dan toch op iets moet laten voorstaan, doe ik het op mijn zwakheid. (Uit 1 Korintiërs 11)

(…) 9 Het verheugt ons werkelijk dat wanneer wij zwak zijn, u zo sterk bent; we ​bidden​ ervoor dat u zich zult beteren. (Uit 1 Korintiërs 13)

(…) 11 Tot slot, broeders en zusters, groet ik u. Beter uw leven, neem mijn vermaningen ter harte, wees eensgezind, leef in ​vrede​ met elkaar – dan zal de God van de ​liefde​ en de ​vrede​ met u zijn. (Uit 2 Korintiërs 13)

Bron afbeelding:  DailyVerses.net

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s