Gemeente: gemeenschap van huichelaars?

Belijdt daarom elkander uw zonden. (Jacobus 5 : 16)

Wie met zijn kwaad alleen blijft, blijft helemaal alleen. Het kan voorkomen, dat christenen ondanks alle gemeenschap alleen blijven, omdat zij wel als gelovigen, als vromen, gemeenschap met elkaar hebben, maar niet als onvromen, als zondaren. Want de vrome gemeenschap staat niemand toe om zondaar te zijn…

Daarom moet ieder zijn zonde voor zich zelf en voor de gemeenschap verbergen. De ontsteltenis bij vele christenen zou ontzettend zijn, als plotseling een echte zondaar onder de vromen terecht zou komen. Daarom blijven wij met onze zonde alleen, in de leugen en de huichelarij, want we zijn nu eenmaal zondaren.

Hij ziet u wel zoals u bent!

Het is echter de genade van het evangelie, dat het ons voor de Waarheid plaatst en zegt: u bent een zondaar, een grote, wanhopige zondaar, en kom nu maar als de zondaar, die u bent, tot uw God die u liefheeft. Hij wil u hebben zoals ge zijt. God is tot u gekomen om de zondaar zalig te maken. Wees dankbaar en blij!

Deze boodschap betekent bevrijding door de Waarheid. Voor God kunt u zich niet verbergen. Voor Hem heeft het masker, dat u voor de mensen draagt, geen zin. Hij wil u zien zoals u bent, en Hij wil u genadig zijn. U behoeft u zelf en uw broeder niet meer voor te liegen, alsof u zonder zonde zou zijn. U mag een zondaar zijn. Dank God daarvoor. Want Hij heeft de zondaar lief, maar Hij haat de zonde.

Christus werd onze broeder in het vlees, opdat wij Hem geloven zouden. In Hem was de liefde van God tot de zondaar gekomen. Voor Hem mochten de mensen zondaren zijn en alleen zo werden ze geholpen.

Voor Christus heeft geen enkele schijn nog zin. De nood van de zondaar en de barmhartigheid van God, dat was de waarheid van het evangelie in Jezus Christus. In deze waarheid wilde Hij, dat zijn gemeente zou leven. Daarom gaf Hij aan de zijnen het mandaat om de belijdenis van zonden aan te horen en zonden in Zijn Naam te vergeven.

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “” – “Hij wil u zien zoals u bent” (3 december) – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

(…) 19 Broeders en zusters, als een van u afdwaalt van de Waarheid en een ander laat hem daarheen terugkeren, 20 dan mag hij weten: wie een zondaar van het dwaalspoor terugbrengt, redt hem van de dood en wist tal van ​zonden​ uit. (Uit Jakobus 5)

Bron afbeelding:  Pinterest

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Gemeente: gemeenschap van huichelaars?

  1. Pingback: Gemeente: gemeenschap van huichelaars? — JC33NL – Christelijk geloven in Nederland – Sitetitel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s