Het Onze Vader uitgelegd voor de eenvoudigen, 1519 (22)

(…) 32 Jezus​ zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, niet ​Mozes​ heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader geeft u het ware Brood uit de hemel; 33 want dát is het Brood Gods, dat uit de hemel nederdaalt en aan de wereld het leven geeft. 34 Zij zeiden dan tegen Hem: Here, geef ons altijd dit brood.  (Uit Johannes 6)

De vierde bede: Geef ons heden ons dagelijks brood.

(…) “Deze bede bedoelt ons met mond en hart te laten erkennen en belijden: ‘O hemelse Vader, omdat niemand er van houdt en er op uit is om Uw wil te doen en omdat wij te zwak zijn om onze eigen wil te verzaken en onze oude Adam te doden, bidden wij dat U ons zult voeden, versterken en troosten met Uw heilig Woord, en schenk ons ​​Uw genade dat het hemelse brood, Jezus Christus, in de hele wereld gepredikt en gehoord wordt, opdat wij daardoor in onze harten overtuigd worden, en opdat alle schadelijke, ketterse, onjuiste menselijke leerstellingen worden geweerd en alleen Uw Woord, dat echt ons levende Brood is, ons wordt aangereikt en onder ons uitgedeeld.’

Maar bidden we hier dan niet ook om ons aardse brood? Antwoord: Ja, hierom bidden ligt ook in deze woorden besloten. Deze bede verwijst echter hoofdzakelijk naar Christus, Die het geestelijke Brood is voor de mens. Dat maakt Christus ook duidelijk wanneer Hij leert ons geen zorgen te maken over het voedsel en de kleding van ons lichaam, maar (eerst biddend!) onze aandacht te richten op wat nodig is voor en gedaan moet worden op een bepaalde dag. In Mattheüs 6 vers 34 zegt hij: ‘Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben (meebrengen).’

Het is inderdaad een goede oefening in geloof om God alleen het brood voor vandaag te vragen, zodat we vertrouwen op onze God Die groter en machtiger is dan ons zorgen en draven. Dit betekent niet dat we ons niet voor het voorzien in onze dagelijkse behoeften (aan voedsel en kleding en ‘een dak boven ons hoofd’) hebben in te spannen, maar niet  alsof wij (‘morgen’) zouden kunnen verhongeren en omkomen, en door ons tobben en zwoegen laten blijken dat we Hem wantrouwen.

Onze inspanningen moeten voortkomen uit ons verlangen om God Zelf (Zijn koninkrijk) te zoeken en te dienen, om ledigheid te voorkomen, en om Gods woord tot Adam te vervullen: ‘In het zweet van uw aangezicht zult u brood eten‘ (Genesis 3: 19), opdat we niet gedreven worden door ons zorgen maken over en zorgen voor ‘ons voedsel’. God Zelf zal hier zeker zorg voor dragen zolang we bidden en werken zoals Hij het ons bevolen heeft.”

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 2, 115, 19 – 116, 2 (gebruikte vertaling: Luthers Works, American Edition, deel 42, blz. 61/62)

NB. Deze Luther-quote is een vertaling van de eerder in de Engelse taal gepubliceerde versie.

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com
Or, you can use the web-form located on the homepage of the website www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. The emails are free of charge and you are not asked for donations.

(…) 5 Leg je leven in de handen van de HEER,
vertrouw op Hem, Hij zal dit voor je doen:
6 het recht zal dagen als het morgenlicht,
de ​gerechtigheid​ stralen als de middagzon.
(Uit Psalm 37)

(…) 35 En ​Jezus​ zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben(Uit Johannes 6)

Bron afbeelding:  Pinterest

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het Onze Vader uitgelegd voor de eenvoudigen, 1519 (22)

  1. Pingback: onze vader die in de hemel zijt – Sitetitel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s