Wie moet dragen?!

Zijn heerschappij ligt op Zijn schouder (Jesaja 9:5, weergave Walch 1743).

Christus’ gelovigen liggen op Zijn schouder (1)

(…) “Wat is dat voor een Heere? Een Heere Die ons draagt op Zijn schouder – als Hij ons niet draagt zijn we verloren! De hele wereld denkt dat het precies andersom moet – [een mens moet immers zijn god dragen, vgl. o.a. Jesaja 46:7, hcvw]. En zo denkt ook de religieuze en werkheilige mens:Zó moet ik voor God leven, zó moet ik voor God vasten, zó moet ik voor God bidden – dit moet ik voor Hem doen en dat moet ik voor Hem doen!’ Dat is nog eens een wonderlijk dragen: als Christus niet jou moet dragen, maar als jij Christus moet dragen – dat zal een zwaar dragen voor je worden!

Stel je voor: dat een verloren en verdwaald schaap tegen zijn herder zegt: ‘Nee, lieve herder u moet mij niet dragen, maar ik wil u dragen, ga maar op mijn rug zitten – ik denk toch: dat zal nog eens een dragen worden! Maar wanneer het schaap echt geholpen wil worden, dan moet het zeggen: ‘Dank u wel, lieve herder, dat u mij wilt zoeken en mij wilt dragen – ik laat me graag en gewillig door u dragen.’

Zó gaat het ook in het genade-rijk van Christus: Christus wil Zijn christenen op Zijn schouder dragen, zoals een herder een arm, ellendig, verdwaald schaap draagt. [Christus zegt:] ‘Je bent in zonden ontvangen en geboren, je hebt God door je vele zonden vertoornd en je bent bovendien reeds tot de dood veroordeeld – maar vrees niet: leg je slechts op Mijn schouder, dan zal Ik je naar God dragen.’

Deze prediking moest men met blijdschap aannemen, en men zou God daarvoor van harte moeten danken. Echter de praktijk leert wel wat anders: dat niet alleen de meeste mensen in de wereld deze prediking niet aannemen, maar die bovendien ook verachten en vervolgen. Nu is het waarlijk geen leugen [wat ik preek], maar de eeuwige Goddelijke Waarheid. Jesaja heeft door de Heilige Geest hierover al lang te voren geprofeteerd: God heeft Zich trouw aan Zijn belofte gehouden en die heerlijk vervuld. Christus is gekomen en heeft ons gedragen, en draagt ons nog – zoals de apostelen en het hele Nieuwe Testament betuigen en bewijzen.”

(1) Het citaat komt uit een preek die door Luther, in de Stadskerk van Wittenberg, tijdens een vroege morgendienst werd gehouden op 26 december 1532. Aan de hand van de daarbij door Georg Rörer (1492-1557) gemaakte aantekeningen is de preek, na Luthers dood in 1546, pas voor het eerst in een Postillen-editie van 1559 verschenen. Deze uitgave is bij Christian Rödingers Erben te Jena gedrukt. Er zijn tenminste nog negen afzonderlijke preken over dezelfde tekst uit Jesaja 9 vers 1 tot 6 bewaard gebleven in diverse andere uitgaven van Luthers werken. Voor de duidelijkheid: het tekstdeel Jesaja 9 vers 5 verklaart Luther altijd in de zin van: Christus draagt Zijn koninkrijk d.w.z. Zijn gelovigen op Zijn schouder (vgl. o.a. Jesaja 46:3; 46:4, hcvw).

Maarten Luther: Vgl: W(1), Dr. Johann Georg Walch, Sämtliche Schriften, Ausgabe 1740-1753, Dreyzehenter Theil (1743), S. 2414 – S. 2416 (verkort)

Bron: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van dit e-mailadres info@maartenluther.comen van deze website: www.maartenluther.com

Bron afbeelding: Pinterest

Dag aan dag draagt Hij ons - Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s