Dienst in een christelijke gemeenschap…(II)

(…) ‘De ​Schriftgeleerden​ en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de ​stoel van ​Mozes.  Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden… (Uit Matteüs 23 : 2-3)

God doorkruist onze weg

De tweede dienst, die in een christelijke gemeenschap de een de ander moet bewijzen is de daadwerkelijke bereidheid om te helpen. Daarbij denken we allereerst aan de eenvoudige hulp in kleine en uiterlijke dingen. In elke gemeenschap is veel te doen.

Niemand is te goed voor de geringste dienst. Bezorgdheid om verlies van tijd, verbonden met deze simpele en uiterlijke hulpverlening, betekent meestal, dat men zijn eigen werk te belangrijk vindt. We moeten bereid worden ons eigen werk door God te laten onderbreken. God zal onze plannen en wegen steeds weer, elke dag zelfs, doorkruisen door mensen met hun eisen en vragen op onze weg te plaatsen.

Dan kunnen wij langs hen heen gaan, druk bezig met de belangrijke dingen die wij die dag op ons program hebben, zoals de priester voorbijging aan de man die in handen van rovers gevallen was, misschien wel lezend in de bijbel. Maar dan gaan wij voorbij aan het in ons leven zichtbaar opgerichte teken van het kruis, dat ons wil laten zien dat niet onze weg, maar Gods weg van belang is.

Het is eigenaardig, dat juist christenen en theologen (‘kerkleiders’) hun werk dikwijls zo belangrijk en urgent vinden, dat zij zich daarbij door niets willen laten storen. Ze menen God een dienst te bewijzen en minachten de ‘kromme en toch rechte weg’ van God.

Ze willen niets weten van de doorkruiste menselijke weg.

In de school van de deemoed leren wij echter, onze hand niet te sparen, als ze een dienst kan verrichten, en ook, dat wij zelf geen regisseur moeten spelen over onze tijd, maar die door God moeten laten vullen.

Alleen waar de handen zich niet te goed achten voor de daad van liefde en barmhartigheid in de dagelijkse bereidheid tot hulp kan de mond het woord van Gods liefde en barmhartigheid blijmoedig en geloofwaardig verkondigen.

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Dient elkaar” – “Onze weg wordt doorkruist” – (26 oktober) – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

(…) 10 Laat u ook geen leiders noemen, want één is uw Leidsman, de ​Christus. 11 Maar wie de belangrijkste onder jullie is, zal jullie dienaar zijn. (Uit Matteüs 23)

Bron afbeelding:  SlidePlayer

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s