Wedergeboorte en navolging… (II)

En neme zijn kruis op‘… (Uit Markus 8 : 34)

Geen goedkope geloofsvertroosting…

Het is de genade van Jezus, dat Hij zijn discipelen op dit woord heeft voorbereid door het woord van de zelfverloochening. Alleen, wanneer wij ons zelf geheel vergeten hebben, ons zelf niet meer kennen, alleen dan kunnen wij bereid zijn het kruis om Zijnentwille te dragen.

Kennen wij alleen nog Hem, dan kennen we ook de pijnen van ons kruis niet meer, dan zien wij alleen nog maar Hem.

Had Jezus ons niet zo liefdevol op dit woord voorbereid, dan konden wij het niet dragen. Zo heeft Hij ons echter in staat gesteld ook dit harde woord als genade te vernemen, Het komt tot ons in de vreugde van de navolging en versterkt ons daarin.

Kruis betekent niet ongerief en een zwaar lot, maar het is het lijden, dat voor ons voortspruit uit de gebondenheid aan Christus alleen. Kruis is geen toevallig, maar noodzakelijk lijden. Kruis is geen lijden, gebonden aan het natuurlijk bestaan, maar lijden, gebonden aan het christenzijn.

Kruis is helemaal niet alleen wezenlijk lijden, maar lijden en verworpen worden, en ook hier strikt genomen een verworpen worden ter wille van Jezus Christus, niet ter wille van een of andere gedraging of belijdenis.

Een christenheid die de navolging niet meer ernstig opvatte, die van het evangelie alleen de goedkope geloofsvertroosting gemaakt had en voor wie verder natuurlijk en christelijk bestaan ongescheiden door elkaar liepen, moest het kruis als het dagelijks ongerief, als de nood en angst van ons natuurlijk leven opvatten….

Hier was men vergeten, dat kruis altijd tegelijkertijd verworpen-zijn betekent, dat de smaad van het lijden bij het kruis behoort.

In het lijden uitgestoten, veracht en verlaten te zijn door de mensen (1), zoals het de nooit eindigende klacht van de psalmist is, dit wezenlijke merkteken van het kruislijden, kan een christenheid die burgerlijk en christelijk bestaan niet (meer) weet te onderscheiden, niet meer begrijpen.

Kruis is meelijden met Christus, Christus-lijden. Alleen de gebondenheid aan Christus, zoals die er is in de navolging, staat in ernst onder het kruis.

(Wordt vervolgd…)

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Navolging en kruis” – “Kruis is lijden met Christus” – (27 februari) – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

(1) (…) 1 Dit alles heb Ik tegen jullie gezegd om te voorkomen dat jullie je geloof verliezen. 2 Jullie zullen uit de ​synagoge​ gezet worden, en er komt zelfs een tijd dat iedereen die jullie doodt, meent daarmee God te dienen. (Uit Johannes 16)

Zie ook:
Wedergeboorte en navolging… (I)
Wedergeboorte en navolging…(III)

Bron afbeelding:  Odyssey (Bible verses to get you through your week)

Johannes 16 33 - Take heart I have overcome the world - Odyssey

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Israël, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s