De diepe eenvoud van het Evangelie…

Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven (Jesaja 9 : 5)

Welke Schat het Evangelie bevat… 

(1) “Het belang en het doel van het Evangelie is, dat u Christus in ontvangst neemt als Gave en Geschenk, Dat u door God gegeven is en dat Hij uw eigendom is. Wanneer u van Hem leest of hoort, dat Hij iets doet of lijdt, moet u er niet aan twijfelen of Christus is met dat doen en dat lijden de uwe. En u kunt er zich even vast op verlaten alsof u het zelf had gedaan en geleden, ja alsof u zelf deze Christus was.

Kijk, dát is nu het Evangelie: de alles te boven gaande goedheid van God, die geen profeet, geen apostel, geen engel ooit helemaal heeft kunnen vertolken, en die geen hart ooit diep genoeg heeft kunnen bewonderen en begrijpen. Dat is Gods grote liefdesvuur voor ons, waardoor ons hart en geweten vrolijk, gerust en tevreden wordt. Daarom heet deze prediking ‘evangelie’, wat in onze taal zoveel betekent als ‘vrolijke, goede, troostrijke boodschap’.

Daarom zegt Jesaja 9 vers 5: een Kind is voor ons geboren, een Zoon is aan ons gegeven. Is Hij aan ons gegeven, dan moet Hij van ons zijn, dan moeten we Hem ook als de onze aannemen. Kijk, wanneer u op deze manier Christus aanneemt als Gave, als aan u in eigendom gegeven, en er niet aan twijfelt, dan bent u een christen. Dit geloof verlost van u van zonden, dood en hel, en maakt dat u alles overwint. Ach, hierover kan niemand genoeg spreken.

Wanneer u nu eerst Christus zo als Grondslag en Fundament van uw zaligheid hebt, dan volgt daarop het tweede stuk: dat u Hem ook tot Voorbeeld hebt en u ook zo aan de dienst van uw naaste geeft, zoals u ziet dat Hij Zich aan u gegeven heeft.

Bezie het daarom op de juiste manier: hier gaan geloof en liefde samen. Christus als Gave voedt uw geloof en maakt u een christen. Christus als Voorbeeld oefent u in de werken. Deze werken maken u geen christen, maar worden door u gedaan nu u een christen gemaakt bent.

Daarom, het Evangelie is niet een boek vol wetten en geboden, maar vol Goddelijke beloften, waarin Hij ons al Zijn goederen en weldaden in Christus belooft, aanbiedt en geeft.

Het Evangelie prediken is niet anders dan Christus tot ons laten komen of ons tot Hem brengen. Houd hier stil en láát u goeddoen! Dat betekent: wanneer u het gelooft dat Hij u goeddoet en helpt, dan hebt u het werkelijk. Dan is Christus de uwe, aan u als Gave geschonken.”

Maarten Luther: Ein Klein Unterricht, vgl. WA 10.1.1., 11,12 – 14, 7 (verkort)

(1) In 1522 schreef Luther op de ‘Wartburg’ zijn eerste Kirchenpostille met daarbij een inleidend woord, getiteld: Ein kleyn Unterricht, was man ynn den Evangeliis suchen und gewartten soll.(Nederlands: Kort onderwijs over wat je in het evangelie moet zoeken en vinden). Daarin schrijft hij o.a. wat hierboven is aangehaald.

Bron tekst: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van dit e-mailadres info@maartenluther.com en van deze website:www.maartenluther.com (contact op de homepage)

(…) 32 Maar ​Jezus​ zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niet ​Mozes​ heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader; Hij geeft u het ware brood uit de hemel. 33 Het brood van God is het brood dat neerdaalt uit de hemel en dat leven geeft aan de wereld.’ (Uit Johannes 6)

Bron afbeelding:  Biblia.com

Johannes 6 32 - I am the Bread of Life - Biblia_com

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s