Het brede wij en de vette wei… (II)

Ik ben de goede herder (Uit Johannes 10 : 11)

De eerder gebruikte metafoor (1) kan nog verder uitgewerkt en toegepast worden op het (huidige) samenleven van gemeente(n) en kerken en daarom hieronder een vervolg

Wij kunnen dan nog weer wijzen op die herders, die de ‘vette weiden’ iedere keer weer als “worst” willen voorhouden aan de dieren van de kudde(n), en waarbij deze herders zich inspannen om de kudde(n) op te drijven om langs zo kort mogelijke routes en met verlies van zo min mogelijk tijd deze – in hun/ieders ogen – meest begeerlijke plaatsen te bereiken. Daarbij wordt dan wel vergeten, dat het bij het samenleven van de kudde(n) met hun herders het helemaal niet gaat om de vette weiden, maar om het goede voortbestaan en het behoud van de kudde(n) als geheel.

Daarom is het vinden en gaan van de beste en meest begaanbare weg(en) waarlangs de kudden geleid kunnen en dienen te worden van het hoogste belang. En dat dient te gebeuren in alle rust en kalmte en zonder veel aandacht te geven en ophef te maken over de goede/beste weidegronden, die in het verschiet liggen. Dat is trouwens ook de opdracht die zij van de Opperherder hebben meegekregen. Het vinden van de kortste routes en het afsnijden van passen naar de beste weiden is namelijk helemaal niet goed voor de dieren in de kudde(n) en voor de conditie van de kudde als geheel en daarom ook niet voor de herders. Integendeel zelfs.

Het is namelijk zo, dat wanneer de kudden langs de minder snelle routes geleid worden, dat alle dieren in de kudde (inclusief hun “leiders”) daar baat van hebben en beter in staat blijken om iedere keer weer de reis naar de volgende weidegronden te ondernemen en om die reis dan ook werkelijk ‘met z’n allen’ goed te volbrengen. De rustige gang van de kudde geeft de herders namelijk ook de tijd om aandacht te geven aan de nodige zorg voor de zwakke en zieke of verwonde dieren. En ook aan de moederdieren en de geboortes van de lammetjes en de tijd die deze jonge dieren nodig hebben om gezoogd en verzorgd te worden. Daarnaast hebben de herders ook meer rust en tijd om te letten op de dieren die van de kudde weg dwalen om deze op tijd weer terug te drijven naar de kudde.

Maar haast nog belangrijker is dat de dieren nu onderweg meer rust hebben én tijd kunnen nemen om zelf (!) op zoek te gaan naar allerlei kruiden en andere struiken en gewassen om daarvan te eten. Gewassen die ze anders vanwege de haast zouden voorbijlopen en die ze, eenmaal aangekomen op de vette weidegronden – vanwege hun ‘natuurlijke’ voorkeur voor het malse gras – dan het liefst (!) voorbij lopen. Juist in de minder aantrekkelijke gebieden van de reis vinden ze in de daar aanwezige gewassen – waar ze anders hun neus voor zouden ophalen – de voedingsstoffen, die ze beslist niet kunnen missen.

Ook de sterke en weldoorvoede dieren hebben de voedingsstoffen van deze gewassen nodig. De rustige gang en het langer moeten wachten op de andere dieren, zorgt ervoor dat ook zij trek hebben en onderweg de nodige voedingsstoffen opdoen uit de gewassen die dan voorhanden zijn. Het helpt tevens voorkomen dat de vlotte en sterke dieren overvoed raken door hun vraatzucht op de – dankzij de ‘ambitieuze’ herders (1) – snel weer bereikte vette weidegronden met veel mals gras. Dus ook de conditie van de sterke en weldoorvoede dieren wordt gediend met een rustige en langer durende route en reis naar de volgende goede weidegronden!

De rust in de kudde en de goede zorg voor de dieren zorgt ervoor dat wanneer ook sterke dieren ziek of verwond raken, dat deze zichzelf dan niet als “losers” beschouwen, die nu niet meer mee kunnen en mee tellen in de “krachtige voorhoede” die toch het tempo van de kudde behoort aan te geven. Ze kunnen weten en beseffen dat ook zij zich voor goede zorg kunnen aanmelden bij herders, die dan ook alle tijd voor hún geval zullen nemen.

Ook die rust en die zorg dragen bij aan de rust in de kudde(n) en aan het behoud van alle dieren. Omdat nu niet meer alle sterke dieren zich vooraan in de kudde bevinden, lopen daar nu de zwakke en zieke dieren en de moederdieren met hun lammeren. Meer op de flanken en achteraan vind je de sterkere dieren. Deze dieren zijn in de regel ook oplettender en zullen eerder gevaar van buitenaf opmerken en zich snel weer hecht aaneen bij de kudde kunnen aansluiten, wanneer de kudde van buitenaf bedreigd wordt. Ook kunnen zij door hun opmerkzaamheid en krachtig gemekker afgedwaalde dieren de weg naar de kudde laten vinden. Ook hierbij geldt dus dat de rustige gang en de langere routes het welzijn van heel de kudde en ook het werk van de herders ten bate van de kudde dienen.

~~~~~~~~

(1) Die ‘ambitieuze herders/leiders’ laten de kudde(n) het liefst (in het kerkelijk jaar) van “feest tot feest” steeds voortgaan (a) en steken daar vooral hun energie, tijd en geld in. Met hulp van het werk van allerlei commissies en door hen ontwikkelde en/of bestelde materialen brengen ze de kudde(n) liefst steeds in ‘moordtempo’ naar de volgende beste weidegronden (en dat dus met/ondanks alle bijkomende kosten/verliezen van dien!).
Ze beseffen niet meer of willen ‘domweg’ niet weten dat het leven met de Here hun God zo heel gewoon mag zijn van Hem. Zo heel gewoon met een heel gewone zondagse kerkgang, met diensten waar het Woord bediend wordt en waar men het liefst Psalmen laat zingen en zingt omdat deze de gemeente bij het volledige Woord van God brengen en opvoeden – en niet maar bij een selectie van vooral “mals gras”, zoals die tegenwoordig beschikbaar is in allerlei moderne liederen.

(1) Zie eerdere blog:Het brede wij en de vette wei…(I)

(a) In Psalm 84 (OB) staat in de beginregel van het vierde vers: Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort”

In Psalm 84 lezen we (onberijmd) het volgende

(…) 6 Gelukkig wie bij U hun toevlucht zoeken,
met in hun ​hart​ de wegen naar U.
7 Trekken zij door een dal van dorheid,
het verandert voor hen in een oase;
rijke ​zegen​ daalt als regen neer.
8 Steeds krachtiger gaan zij voort
om in Sion voor God te verschijnen.

Bron afbeelding:  Pinterest

Psalm 84 5 Blessed ar those - Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s