De (blijvende) goede strijd van het geloof…

(…) 3 Hij trok mij uit de kuil van het ​graf, uit de modder, uit het slijk. Hij zette mij neer op een Rots, een vaste grond voor mijn voeten.
(…) 18 Ik ben arm en zwak, Heer, denk aan mij. U bent mijn helper, mijn Bevrijder,
mijn God, wacht niet langer.
(Uit begin en slot van Psalm 40)

(…) “Alleen met deze hoop richt ik mij op (1): dat ik zie dat in het evangelie troost beloofd is aan hen, die door hun zonden bevreesd en beangstigd worden. Verder dat het evangelie hoop geeft aan moedeloze en verslagen gewetens – én dat aan hen, die in de hel gevoerd worden de hemel beloofd is – vgl. 1 Samuel 2 : 6 (a). Dit is een vaste grond voor deze hoop: dat de Zoon van God – zonder ons weten – Zichzelf op het hout des kruises aan Zijn Vader opgeofferd heeft.

Als nu de mensen op deze manier eerst verootmoedigd worden en tot vertwijfeling gebracht zijn én zoals zij aan zichzelf wanhopen, zo óók beginnen om omwille van Christus vertroost te zijn, dan worden zij kinderen en erfgenamen van God. Er zijn echter velen, die niet verootmoedigd willen worden, maar daarentegen haatdragend en opstandig worden tegen degenen, die hen bestraffen – dezen zijn dubbel verhard en verstokt.

Daarom, wanneer u voelt dat u verootmoedigd wordt, leg u dan neer aan de voeten van uw hemelse Vader en zeg: ‘Ach lieve Heere, als U tóch zo met mij handelt, dan wil ik het geduldig dragen en bekennen dat ik wel een veel zwaardere straf verdiend heb. Daarom, ontferm U over mij: wilt U niet hebben dat ik een erfgenaam zal zijn, maak het dan zo met mij dat ik maar een knecht zou mogen blijven (vgl. Lukas 15 : 19).

Ja, net als de Kananese vrouw zegt: wil ik graag in Uw huis een hondje zijn, dat ik tenminste de broodkruimels zou mogen eten, die anders toch achteloos op de grond vallen en vertrapt zouden worden (vgl. Matthéüs 15 : 27). Ik heb nergens recht op en U bent mij niets verschuldigd, daarom houd ik mij alleen aan Uw genade en barmhartigheid.’

Dit is de goede weg waardoor wij tot genade en zaligheid komen. Maar weinigen zijn er, die het horen en nog minder, die gehoorzaam op deze weg wandelen – die het geloven en aannemen.”

Maarten Luther: Vorlesungen über 1. Mose von 1535-45, vgl. WA 43, 174, 18-34 – Weergave: Walch (2) 1, S. 1433-1434

(a) (…) 6 De HEERE doodt en maakt levend, Hij doet in het ​graf​ neerdalen en Hij doet daaruit opkomen. 7 De HEERE maakt arm en maakt rijk, Hij vernedert, ook verhoogt Hij. (Uit de lofzang van Hanna in 1 Samuel 2)

(1) Uit het tekstverband waaruit dit citaat is genomen, blijkt duidelijk dat Luther hier over zichzelf en uit eigen ervaring spreekt. Gedurende zijn hele leven werd hij geplaagd door aanvechtingen, zonde, twijfel, ongeloof, strijd en kruis, zelfs – zoals hier – in de laatste jaren van zijn leven.
Toch is het dezelfde Luther, die over zijn herinneringen aan de grote geestelijke bevrijding uit de tijd toen hij nog monnik was (Turmerlebnis) jaren later (1545) nog schreef:
‘Daarna voelde ik mijzelf als geheel en al opnieuw geboren, en door open poorten trad ik het paradijs zelf binnen’ én ‘Met evenzo grote haat waarmee ik eerst het woord “Gods gerechtigheid” gehaat had, met evenzo grote liefde verhoogde ik nu datzelfde woord als het allerliefste dat ik had – op die manier is deze plaats van Paulus uit Romeinen 1 : 17 voor mij werkelijk de poort van het paradijs geworden’ (vgl. WA 54, 179-187).
Het is dan ook wel in het licht van de geestelijke strijd van een kind van God – de “goede strijd van het geloof” (vgl. 1 Timótheüs 6 : 12) – dat wij dit citaat in de hoofdtekst moeten lezen.

Bron tekst: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken dit e-mailadres info@maartenluther.com en van deze website: www.maartenluther.com

Bron afbeelding: Pinterest

Psalm 40 18 - As for me I am poor and needy - Pinterest

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s