Van de rechtvaardigen… (III)

(…) De macht van de goddelozen wordt gebroken, maar de HEER zal
de rechtvaardigen steunen. (Psalm 37 : 17)

Steeds weer heeft de kerk nagedacht over de relatie van Jezus Christus tot de slechte mens en het slechte. In de reformatorische kerken is deze vraag allesbeheersend geworden, het behoort zelfs tot de beslissende inzichten van de Reformatie, hier het evangelie-woord weer zijn nieuwtestamentische diepte en volheid te hebben gegeven.

Daarentegen bleef de vraag naar de relatie van de goede mens tot Christus merkwaardig onaangeroerd.

De goede mens was de farizeeër en de huichelaar die van zijn slechtheid moest worden overtuigd, of het was de mens die zich van zijn slechtheid tot Christus bekeerd had en nu door Hem tot goede werken in staat gesteld was.

Daarmee was de vraag naar de relatie tussen Jezus Christus en de goede mens lang niet afdoende beantwoord.

Door de verwaarlozing van deze vraag versmalde men het evangelie tot een oproep tot bekering en een troostwoord voor drinkers, echtbrekers en zulk soort lieden en het evangelie verloor zijn relevantie voor de goede mensen. Over de bekering van de goede mens tot Christus wist men weinig te zeggen.

Uit protest tegen een gemakkelijke verdraaiing van het evangelie, die het goede eenvoudig als een voorportaal van het evangelie beschouwde, heeft men ons met veel vuur een vertekening van het evangelie in omgekeerde zin voorgeschoteld die even gevaarlijk is.

In plaats van de rechtvaardiging van de goede mens is de rechtvaardiging van de slechte mens gekomen, in plaats van een idealisering van de burgerlijke deugden verviel men in het idealiseren van het anti-burgerlijke, van de opstand tegen iedere orde, van de chaos, van de anarchie, van de catastrofe; de vergevende liefde van Jezus voor de zondaars, voor de echtbrekers, voor de tollenaars werd gevormd tot een – psychologisch of politiek gemotiveerde – christelijke sanctionering van de zelfkant, van de prostituées en de landverraders.

Van het evangelie voor de zondaar, waarom het de Reformatie eigenlijk ging, was, zonder dat men het wilde, een aanbeveling van de zonde gemaakt. Het goede – in de goed burgerlijke zin – viel ten prooi aan spot.

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Een gevaarlijke omkering” – “Terug naar de Bron” (3 oktober) – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

Bron afbeelding:  Pinterest

Psalm 37 17 - The power of the wicked will be broken - Pinterest

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s