‘Het Onze Vader uitgelegd voor eenvoudigen’, 1519 (4)

(…) 1 En het gebeurde, toen Hij ergens aan het ​bidden​ was, dat een van Zijn discipelen tegen Hem zei, toen Hij ophield: Heere, leer ons ​bidden, zoals ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft. (Uit Lukas 11)

Uit de inleiding (1) – Onze Vader, die in de hemel is

(…) “Laat ieder goed oppassen wanneer hij maar een vonkje van toewijding voelt, terwijl hij deze woorden (na)spreekt, anders worden we nog het slachtoffer van het gif van de oude slang, namelijk dodelijke arrogantie, die zegt: ‘Zie! Nu bid ik met hart en lippen en voel zo’n grote toewijding, dat ik betwijfel of er iemand anders is die zo goed en vrij tot  God kan spreken als ik.’

Dit soort gedachten worden geïnspireerd door de duivel, en dus word je erger dan al degenen die nooit bidden. Ja, zulke gedachten zijn bijna als godslastering en God vervloeken. Je moet jezelf niet prijzen, in al het goede dat je hebt en voelt, maar God!

Tenslotte moeten we met grote precisie opmerken met welke woorden Christus ons dit gebed leert bidden. Hij wil niet dat iemand alleen voor zichzelf bidt, maar voor de hele mensheid.

Hij leert ons niet om Mijn Vader’ te zeggen, maar Onze Vader Omdat het gebed een geestelijk goed is dat met iedereen gedeeld wordt, durven we niemand dit gebed te ontzeggen, zelfs onze vijanden niet.

Want omdat God de Vader van ons allen is, wil hij ook dat we als broeders voor elkaar zijn, die elkaar innig liefhebben en die voor elkaar bidden zoals ieder voor zichzelf doet. ‘

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 2, 85, 36 – 86, 13 (translation used: Luthers Works, Amercan Edition vol. 42, p. 26)

(1Uit het voorwoord van Luther:Het zou echt niet nodig moeten zijn dat mijn preken en woorden overal in het land verspreid worden. Er zijn zeker andere boeken die mogelijk goed of voordelig kunnen dienen als preken voor de mensen. Ik weet niet waarom God me voorbestemd heeft om deel te nemen aan dit spel waarin mensen mijn woorden oppikken en verspreiden, sommigen als mijn vrienden, anderen als vijanden. Dit heeft me ertoe aangezet om dit Onze Vader te publiceren en het verder uiteen te zetten in de hoop dat ik hiermee ook mijn tegenstanders een gunst zal bewijzen. Het is altijd mijn bedoeling om voor iedereen nuttig en behulpzaam te zijn en voor niemand schadelijk. ‘

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com
Or, they can use our web-form located on the homepage of www.maartenluther.com There you can find both options to subscribe and unsubscribe from these weekly quotes. The emails are free of charge and you are not asked for donations.

NB. Bovenstaande tekst is een vertaling van de Engelstalige Luther-quote.

Bron afbeelding:  Pinterest

Lukas 11 1 - Lord teach us to pray - Pinterest


 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s