Als reukwerk voor Uw aangezicht…

(…) 2 Laat mijn ​gebed​ als reukwerk voor Uw aangezicht staan,
laat mijn opgeheven handen als het avondoffer zijn.
(Uit Psalm 141)

Uit het voorwoord: ‘Een Venetiaanse drukker die Luther’s uiteenzetting over het Onze Vader had gelezen, maar niet wist wie de auteur was, riep uit, zoals de Lutherse reformator John Mathesius (1504-1565) rapporteerde:’ Gezegend zijn de handen die dit hebben geschreven. Gezegend zijn de ogen die dit zien. Gezegend zullen de harten zijn die dit boek geloven en roepen tot God.’ Natuurlijk was de reactie op het boek niet overal onverdeeld (zo) positief. Hertog George van Saksen meldde Luther dat zijn onlangs gepubliceerde boek over het gebed van de Heer veel gewetens in verwarring had gebracht.’

De inleiding: Onze Vader, die in de hemel is”

(…) “Alle Schriftgeleerden concluderen dat gebed niets anders is dan het verheffen van het hart tot God. Maar als het verheffen van het hart de essentie en de aard van het gebed vormt, volgt dat alles wat de verheffing van het hart niet uitnodigt en bewerkt, geen gebed is.

Daarom zijn spreken, zingen en bespelen van een muziekinstrument, zonder het oprechte verheffen van het hart, in tegenspraak met het gebed, het is een waanvoorstelling en in tegenspraak met ons mens-zijn. Het is in wezen wensdenken – alleen vertoning en naam zijn dan aanwezig.

Toch, niemand kan en moet op zijn hart vertrouwen en zich inbeelden dat hij bidden kan zonder (vaste) woorden te moeten gebruiken, tenzij hij goed geoefend is in de Geest en ervaring heeft in het afzien van misleidende gedachten. Anders zal de duivel hem heel erg bedriegen en al spoedig het gebed in zijn hart smoren. Daarom moeten we ons vastklampen aan de woorden [van het gebed van de Heer, etc.] En met hun hulp stijgen we omhoog, totdat onze veren groeien en we in staat zijn om te vliegen zonder de hulp van woorden.

Ik veroordeel geen woorden of het gesproken gebed, en niemand behoort ze te verwerpen. Integendeel, we aanvaarden ze als een bijzonder groot geschenk van God. Het is echter verkeerd als de woorden niet in dienst staan van hun vruchtbare doel, namelijk om ons hart te bewegen, maar alleen gepreveld en gemompeld worden met de mond, met de onjuiste veronderstelling dat dit alles is wat nodig is. Niet alleen ontbreekt dan de vruchtbare verbetering en verheffing, maar er is dan zelfs sprake van corruptie van het hart.”

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 2, 85, 9-15; 24-35 (translation used: Luthers Works, Amercan Edition vol. 42, p. 25)

NB. Deze Luther-Quote werd vertaal uit het Engels (zie hieronder).

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com
Or, they can use the web-form located on the homepage www.maartenluther.com There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. Our emails are free of charge and we do not ask for donations.

Bron afbeelding:  Pinterest

Psalm 141 2 - Let my prayer be counted - Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s