Geen zondaar?

(…) 13 Want als het bloed van stieren en bokken en de as van de jonge koe, op de verontreinigden gesprenkeld, hen heiligt tot ​reinheid​ van het vlees, 14 hoeveel te meer zal het bloed van ​Christus, Die door de eeuwige Geest Zichzelf smetteloos aan God geofferd heeft, uw geweten ​reinigen​ van dode werken om de levende God te dienen! (Uit Hebreeën 9 : 13-14)

NB.  Hieronder twee stukjes gelicht uit een pastorale preek (1), die in zijn geheel te beluisteren is via de audio onderaan deze blog.

(…) Net als ons verstand hebben we ook ons geweten van de Here gekregen. Alleen ons verstand en ons geweten zijn wel door de zonde aangetast. Je kunt er niet zonder meer op af gaan. Denk aan het geweten bij wijze van voorbeeld aan een klok die niet helemaal gelijk meer loopt. Die moet je iedere keer weer gelijk zetten.

Daarom is het zo van belang om ons geweten altijd weer te scherpen, te ijken aan het Woord van God. En daarom is het een zegen als ons leven onder de tucht staat van de heilige en heilzame woorden en geboden van de Here. Hoe dichter we nu bij de Here en bij Zijn Woord leven zo zal ons geweten ook teerder en nauwkeuriger functioneren.

Nu begrijpen we uit de tekst dat ons geweten voortdurend reiniging nodig heeft. En dat begrijpen we en zullen we ook toestemmen, als u eerlijk erkent wie u bent voor de Here God: een zondaar. En ook na verkregen genade, blijf ik een zondaar, tot mijn laatste snik toe. En dat onderstreept dan ook gelijk de actualiteit van onze tekst van vanmorgen. Want telkens opnieuw, drukt er nieuwe zonde op mijn geweten. En telkens opnieuw heb ik reiniging nodig. U jij en ik kunnen daarom niet buiten die dagelijkse reiniging van ons geweten van dode werken.

Daar gaat het dus over hier in de gekozen tekst: dagelijkse reiniging van ons geweten.

En nu zegt onze tekst in vers 13 als eerste wat ons geweten niet reinigt: Er staat in dat vers: Het bloed van stieren en bokken en de as van een jonge koe; En ten tweede zegt onze tekst wat ons geweten dan wel reinigt van dode werken, vers 14: het bloed van Christus; En als laatste laat die tekst zien, dat die reiniging van ons geweten ergens op mikt, dat is doelgericht, namelijk om de levende God te dienen. (…)

[… groot deel deel van de preek hier verder niet overgenomen, hieronder nog een klein gedeelte...]

(…) Maar als dat heerlijke wonder van Gods vergeving je hart vrolijk maakt. De vrede en de liefde van de Here daar in mee komt en je hart vol maakt, dat geeft de beste kracht om de Here te dienen. Ja, ’t is wel waar, door die wondere liefde van de Here in je hart, wordt je ook wel des te gevoeliger, sensitiever, voor de blijvende zondigheid van je hart, onze ontrouw en onze verkeerdheid. Eerlijk is eerlijk, die dode werken in ons denken, spreken doen en laten, zijn, wat onszelf betreft althans, nooit zo ver weg.

En juist dat dringt ons om de kortste weg te zoeken naar de troon van Gods genade. En om elke dag de toevlucht te nemen tot de fontein die geopend is in het bloed van Christus tegen de zonde en tegen de onreinheid. Die dagelijkse reiniging is nodig met het oog op het dienen van de levende God. Niet voor niets schrijft de apostel Johannes daarover in de tegenwoordige tijd, als hij zegt: Maar als wij in het licht wandelen gelijk hij in het licht is, hebben we gemeenschap met elkaar, én het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt – tegenwoordige tijd! – ons van alle zonden. (Uit 1 Johannes 1)
Het is dus iets van elke dag. (…)

Beluister heel deze preek:

(1) Deze preek werd gehouden in de ochtenddienst op 22 oktober 2017  in de Oude Kerk (Hervormde Gemeente) te Barneveld door ds. J. Veldhuijzen (Putten). De hele dienst is te vinden en beluisteren via www.kerkomroep.nl

Zie eventueel ook nog:  De sleutel(macht) van het Woord…

Bron afbeelding:  Pinterest

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s