Toch verachters van het kruis?

(…) Niet echter dat alleen, maar wij roemen ook in de verdrukkingen
(Uit Romeinen 5 : 1-6)

(…) Maar terwijl wij hier het liefst zouden afbreken (1), vervuld van de hoogste zaligheid die een mens op deze aarde ten deel kan vallen, vervuld namelijk van de vrede Gods in het kruis, laat de Schrift ons hier nog niet los. ‘Niet echter dat alleen’, staat er. Wat valt er dan nog te zeggen, nadat gesproken is over het kruis van Jezus Christus en de vrede Gods in Jezus Christus? Eén woord is nog ongezegd gebleven aangaande uw leven onder het kruis; er is nog niet gezegd hoe God uw leven in de vrede Gods op de proef wil stellen, opdat die vrede werkelijkheid zij en meer dan een woord. Eén woord blijft nog te zeggen over, namelijk dat gij nog een tijd lang op deze aarde zult leven en hoe gij de vrede bewaart.

Daarom staat er: ‘En niet alleen hierin, maar wij roemen ook in de verdrukking.’ Of wij de vrede Gods werkelijk gevonden hebben, zal blijken uit de manier waarop wij staan tegenover de verdrukking die over ons komt. Veel christenen buigen wel hun knie voor het kruis van Jezus Christus, maar tegenover iedere verdrukking in hun eigen leven kennen zij alleen verzet en tegenstribbelen. Zij denken dat zij het kruis van Christus liefhebben, maar het kruis in hun eigen leven haten zij.

Zo haten zij die zelf met alle middelen het kruis proberen te ontlopen in werkelijkheid ook het kruis van Christus. In werkelijkheid zijn zij verachters van het kruis. Wie van zich zelf weet dat hij de verdrukking in eigen leven alleen kan zien als iets vijandigs, iets kwaads, kan daaruit concluderen dat hij de vrede met God nog helemaal niet gevonden heeft. Hij dacht misschien in het kruis van Christus de beste oplossing te vinden voor al zijn problemen. Hij gebruikte dus het kruis maar beminde het niet. Hij zocht de vrede alleen ter wille van zich zelf. Wanneer er echter verdrukking komt, dan is het met die vrede gauw gedaan. Het was geen vrede met God, want hij haatte de verdrukking die God zendt.

Wie slechts haat voelt voor verdrukking, ontbering, nood, lastering en gevangenschap in eigen leven, mag met nog zulke grote woorden over het kruis spreken, hij haat het kruis van Jezus en heeft geen vrede met God. Wie het kruis van Christus liefheeft, begint ook de verdrukking in eigen leven lief te hebben, en ten laatste zal hij met de Schrift kunnen zeggen: Wij roemen ook in de verdrukking‘.

(1) Dit Bijbelgedeelte het liefst al willen afbreken/stoppen nadat we gehoord/gelezen hebben “Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben ​vrede​ met God door onze Here ​Jezus​ ​Christus.” , en het vervolg van deze tekst “vergeten”. (Uit Romeinen 5 : 1-6)

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Vrede met God” – (3 maart) “Wij roemen in de verdrukking” – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

Bron afbeelding:  Spread the Word by KJ

Romeinen 5 3-5 - More than that - Spread the Word by KJ

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Israël, Persoonlijk, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s