Bidden zonder ophouden…

(…) 16 Verblijdt u te allen tijde, 17 bidt​ zonder ophouden, 18 dankt onder alles, want dat is de wil Gods in ​Christus​ ​Jezus​ ten opzichte van u. 19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede. 22 Onthoudt u van alle soort van kwaad. (Uit 1 Thessalonicenzen 5)

JE MOET ZONDER OPHOUDEN BIDDEN, want je moet ook zonder ophouden tegen de zonde waken! Daarom moeten wij ook toezien dat we het gebed niet ontwennen en ons inbeelden dat allerlei andere werken tot de zaligheid nodiger en beter zijn dan het gebed. Wij worden daardoor ten slotte lui en onverschillig, koud en lusteloos als we moeten bidden.

De duivel – die rondgaat als een briesende leeuw – is niet lui en traag en ons vlees is nog levend en geneigd tot zonde en staat altijd de Geest van het gebed tegen. Daarom moet het hart steeds weer opnieuw door het mondelinge bidden (1, 2) warm gemaakt worden en tot zichzelf komen.

Kniel dan neer of sta met de handen gevouwen en sla de ogen naar de hemel en bid dan zo kort als je maar kan: Ach, hemelse Vader, lieve God, ik ben een arme zondaar en niet waard dat ik mijn handen of ogen tot U zou opheffen. Spreek dan verder tot God met woorden en gedachten die je neemt uit het heilige Onze Vader.

Maarten Luther: [Einfältige Weise zu beten, 1535, vgl. WA 38,359,25 – 360,12]

(1) ‘Bidden’ is bij Luther vaak een synoniem voor ‘mediteren’ uit een gebedenboekje waarin uit de Psalmen, de evangeliën en de apostolische brieven onder meer de Tien Geboden de Geloofsbelijdenis en het Onze Vader, alsook fragmenten uit de psalmen, de evangeliën en de apostolische brieven.
(2) Opgemerkt AJ: Mondeling bidden door hardop spreken (waar anderen niet kunnen meeluisteren) is een goede ondersteuning bij/voor het persoonlijk bidden.

Bron tekst: “Uit de diepten roep ik tot u – Dagboek over het gebed – Maarten Luther” Samengesteld, vertaald en ingeleid door H.C. van Woerden. Den Hertog Uitgeverij.

Bron afbeelding:   Pinterest

1 Thessalonicenzen 5 16-17 - Rejoice and pray without ceasing - Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s