Niét vergeten…

In uw inzettingen zal ik mij verlustigen, uw Woord zal ik niet vergeten. 
(Psalm 119 : 16)

Hoe komt het dat mijn gedachten zo snel van Gods woord afwijken en dat mij bij zo vele gelegenheden niet het juiste Woord invalt? Vergeet ik soms te eten, te drinken en te slapen? Waarom vergeet ik dan Gods woord?

Omdat ik nog niet zeggen kan, zoals de psalm het zegt:
in uw inzettingen zal ik mij verlustigen.

Iets, waarin ik mij verlustig, vergeet ik niet. Vergeten of niet is geen kwestie van verstand, maar van de gehele mens, van het hart. Iets, waar ik met hart en ziel aan verbonden ben, kan ik nooit vergeten. Hoe meer ik de verordeningen van God in Schepping en Woord liefkrijg, des te meer zullen zij mij ook op het juiste moment voor de geest staan. Tegen het vergeten beschermt alleen de liefde.

Omdat Gods woord in de geschiedenis, dat wil zeggen in het verleden tot ons gesproken heeft, is het noodzakelijk ons iedere dag het geleerde in herinnering te brengen en te herhalen. ‘Vergeet niet één van zijn weldaden’ (Psalm 103 : 2). ‘Gedenk Jezus Christus’ (2 Timoteüs 2 : 8). Geloof en gehoorzaamheid leven uit de herinnering en de herhaling.

Herinnering wordt tot een kracht in het heden, want het is de levende God, die eens voor mij handelde en mij heden daarvan de garantie geeft. Wat voorbij is is op zich genomen van geen belang. Omdat echter in het verleden iets beslissends ‘voor mij’ geschiedde, wordt het verleden tot heden voor hen, die het ‘voor mij’ in geloof aannemen, ‘want het woord ‘voor mij’ spreekt alleen tot gelovige harten’ (Luther).

Omdat mijn heil niet in mij zelf maar buiten mij zelf ligt, omdat mijn gerechtigheid alleen de gerechtigheid van Jezus Christus is en omdat dit alles mij alleen in het Woord verkondigd kan worden, is herinnering en herhaling nodig om wille van de zaligheid en daarom betekent vergeten hetzelfde als niet meer in het geloof zijn.

In de dagelijkse herinnering aan Jezus Christus echter wordt mij toegezegd, dat God mij van eeuwigheid heeft liefgehad en mij niet heeft vergeten (Jesaja 49 : 14). En als ik weet dat God mij niet vergeet, omdat Hij mij liefheeft, dan verblijd ik mij, en mijn liefde voor Gods trouw in zijn woord vervult mij, en ik leer zeggen: ‘Uw woord zal ik niet vergeten.’

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Het bidden van de Psalmen” – (16 februari) “Vergeten is een gebrek aan liefde” – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

Bron afbeelding:  Deborah H Bateman

Psalm 119 16 - I will not forget - Deborah H Bateman

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s