Een dwaze heilige…

“Dit wekte grote ergernis bij ​Jona​ en hij werd kwaad. Hij bad tot de HEER,” etc.
(Jona 4 : 1-2)

Lectures on Jonah – 1525/1526 (17)

Hier zien we volgens mij een vreemde en dwaze heilige die boos is vanwege Gods genade voor zondaars, die hen al de zegen daarvan misgunt en hen elk kwaad toewenst. Dit strijdt tegen de aard van de liefde, die alle goeds doet en alle goeds wil, zelfs voor vijanden. Het is nog verbazingwekkender om juist bij Jona deze houding te vinden na zijn ervaring met de grote gestrengheid van de goddelijke wil in de oceaan en in de walvis.

Jona verandert zelfs niet wanneer God hem straft voor deze onredelijke woede. En toch blijkt hij tegelijkertijd genoeg vertrouwen in God te hebben om Hem te vragen hem te laten sterven – hij geeft er niet om nog langer te leven. Maar, zó had hij niet kunnen bidden als hij God daarbij niet (impliciet) had vertrouwd.

Wat moeten we hier nog van zeggen? Hoe kunnen zo’n geloof en zulk kwaad naast elkaar bestaan? Hier zijn zaken aan de orde die om een antwoord vragen en waarvan we profijt kunnen trekken. We kunnen niet ontkennen dat Jona zonder reden boos is en dat hij inderdaad verkeerd doet. Dit blijkt uit het feit dat God hem hiervoor met woorden en daden terecht wijst en straft, en dat Hij hem met het teken van de wonderboom een berisping geeft.

Maar tegelijkertijd moeten we constateren dat Jona hiermee in het geloof bleef en door God aanvaard werd, en wel omdat Hij zo vriendelijk met Jona sprak en hem een teken gaf, en met Jona handelde zoals iemand op een vriendelijke manier met zijn medemens omgaat en spreekt. ‘

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 19,239,20–240,3

Bron tekst: This Luther Quote was translated from english into Dutch. If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com
Or, they can use the web-form located on the homepage of www.maartenluther.com There you can find both options to subscribe and unsubscribe from these weekly quotes. The emails are free of charge and you are not asked for donations.

Bron afbeelding:  SlidePlayer

Jona 4 1-11 - take away my life - SlidePlayer

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s