Honger of verzadiging en minachting…

(…) Wie weet, God mocht Zich omkeren en ​berouw​ krijgen… (Jona 3 : 9)

Lectures on Jonah – 1525/1526 (16)

(…) “Het moet ons opvallen en het is opmerkelijk dat de inwoners van Ninevé niet in hun angst en vrees wanhopen, terwijl ze toch geen enkele belofte van barmhartigheid gehoord hebben. Mijn lieve mensen, over welke steunpilaar beschikten zij dan toch om hen voor wanhoop te bewaren? Wij hebben zoveel profeten, zoveel apostelen, zoveel geschriften, zoveel boeken, zoveel herders en troostende woorden, en nóg vertrouwen we niet zó op God dat we Hem daarmee recht doen.

De volheid van Gods Woord zoals wij die bezitten zou een oceaan kunnen worden genoemd tegenover de kleine druppel die zij daar hadden. Want ze konden niet meer van Gods Woord hebben gehoord dan dat Hij de Schepper van hemel en aarde is, dat Hij de ware God is, dat Hij genadig en barmhartig is. Dit kleine fragmentje van informatie weten ze echter zo goed in hun voordeel te gebruiken voor hun redding, dat ze zowel Joden als christenen hiermee beschamen. Die gebruiken de overvloed van Gods Woord nog niet eens half zo goed als de inwoners van Ninevé  vanwege de prediking van Jona.

Daarom noemt Christus hun een voorbeeld voor de Joden en voor ieder van ons vandaag. In Matteüs 12 vers 41 zegt Hij: ‘De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel samen met dit geslacht en zullen het veroordelen, want zij hebben zich bekeerd op de prediking van ​Jona; en zie, meer dan ​Jona​ is hier!

En die waarschuwende en veroordelende woorden zijn heel terecht en eerlijk, want wij tonen nog niet de helft van die (bekerings)ijver, hoewel we reeds door duizenden bedreigingen en beloften werden en worden aangespoord en vermaand. De mensen van Ninevé toonden een groot geloof, en dat terwijl zij verschrikt werden door slechts één enkel woord van bedreiging en het daarbij moesten doen/stellen zonder de troost van ook maar één enkel beloftewoord.

Maar zo gaat het nu eenmaal: waar het Woord van God dun gezaaid is, daar zijn de honger naar het Woord en de ernst waarmee het gezocht wordt sterk en krachtig – maar waar het in overvloed beschikbaar is, daar vindt men verzadiging en minachting.

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 19,238,20–239,5

Bron tekst: This text was translated form English to Dutch. If you would like to have these (English-language) Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com.
Or, they can use the web-form located on the homepage of www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. These emails are free of charge and you do not ask for donations.

Bron afbeelding:  Slideshare

Matteüs 12 41 - The men of Nineveh - Slideshare

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s