Op wiens gezag (s)preken en dienen wij?

(…) Opnieuw richtte God het woord tot Jona: “Maak je gereed en ga naar Ninevé, die grote stad om haar aan te klagen met de woorden die Ik je zeg.” (Jona 3 : 1-2).

Dit is geschreven opdat we ons ervoor zullen wachten om ook maar iets te ondernemen zonder Gods Woord en bevel daartoe. Het eerste bevel van God was door de ongehoorzaamheid van Jona teniet gedaan. Dus, als God Zijn opdracht niet had herhaald, zou Jona niet geweten hebben of hij deze nog moest uitvoeren. Hij zou dan mogelijk dezelfde ervaring opgedaan hebben als eerder de Israëlieten (zie Numeri 14 : 1 vv. en Deuteronomium 1 : 41 vv.), die eerst Gods bevel om te strijden weigerden op te volgen en even later meenden dit dan maar op eigen initiatief te moeten en kunnen gaan doen en die toen een nederlaag leden vanwege hun verkeerde aannames.

Het is volstrekt zinloos en verkeerd wanneer mensen op eigen initiatief aan de slag gaan en zelfgekozen projecten van eigen makelij opzetten zonder dat dit gedekt wordt door Gods bevel en Woord daartoe. Daarom bevat deze tweede opdracht nu als toevoeging de opdracht om dat te prediken wat God hem zeggen zal. Zodoende moet zowel de opgelegde taak als het in deze taak verkondigde Woord begrepen (aanwezig) zijn in een van Godswege uit te voeren opdracht. Als dat het geval is, zal het werk bloeien en vrucht dragen. Maar als mensen draven zonder Gods bevel of een andere boodschap verkondigen dan het van God gegeven Woord, dan bewerken ze niets anders dan kwaad. Ook Jeremia wijst op die twee kanten van het werk dat in Gods naam en in Zijn dienst wordt uitgevoerd en zegt: ‘Ik heb die profeten niet gestuurd, maar toch hebben ze voor Mij gedraafd – Ik heb niet tot hen gesproken, en toch hebben ze geprofeteerd’ (Jeremia 23 : 21).

U, die preken moet, moet uzelf deze twee zaken diep in uw ziel geprent hebben – let daar goed op. Zij zijn bedoelt voor u en uw hoorders – ze stellen u in staat zielen te onderwijzen. Petrus benadrukt ook deze twee kanten wanneer hij zegt: ‘Spreekt iemand, laten het woorden zijn als van God; dient iemand, laat het zijn als uit kracht, door God verleend’ (1 Petrus 4 : 11), zodat hij er zeker van kan zijn, dat zowel het gesproken woord als de opdracht daartoe van God gegeven en door God geboden zijn.

Want het staat vast dat wanneer God spreekt, het ook geschieden zal (zie: Psalm 33 : 9), en dus dat alle dingen door Zijn Woord tot stand komen (zie Johannes 1 : 3). ‘Daarom zal elke plant die mijn hemelse Vader niet geplant heeft, worden uitgerukt met wortel en al’ (Mattheüs 15 : 13). Zelfs wanneer ze toch geplant worden en zelfs al beginnen te ontkiemen, zullen ze toch niet het stadium van vrucht dragen bereiken. Zo kunnen de bedenksels van mensen schijnbaar succes hebben, maar ze bewerken verwoesting en ze zullen hun doel niet bereiken – nadat zij hun plannenmakers hebben gediend en genoeg schade aangericht, vergaan deze bedenksels alsook de bedenkers daarvan.”

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 19, 232, 26 – 233, 23

Bron tekst: This text was translated form English to Dutch. If you would like to have these (English-language) Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com.
Or, they can use the web-form located on the homepage of www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. These emails are free of charge and you do not ask for donations.

Bron afbeelding:  Bible Encyclopedia

1 Petrus 4 11 - If anyone speaks - Bible Encyclopedia

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s