Weten hoe je gelooft…

Wie u vrezen zien mij met blijdschap, in uw Woord heb ik mijn hoop gesteld.
(Psalm 119 : 74)

Ons geloven blijft altijd even primitief… (Dietrich Bonhoeffer)

(…) En ik wil je nu ook nog heel persoonlijk zeggen: sinds ik geleerd heb, de Bijbel zó te lezen – en dat is nog niet zo’ heel lang geleden — wordt zij mij dagelijks een groter wonder. Ik lees haar ’s morgens en ’s avonds, dikwijls ook nog overdag, en iedere dag sla ik een tekst op, die ik voor een hele week gekozen heb, en probeer er geheel in te verzinken, om de tekst werkelijk te hóren. Ik weet, dat ik zonder dit niet meer echt zou kunnen leven. En zeker niet meer echt zou kunnen geloven. Dagelijks wordt mij meer duidelijk, wat eens een raadsel was. Wij blijken steeds nog te blijven staan bij de buitenkant.

Toen ik vandaag in Hildesheim weer eens middeleeuwse kunst zag, werd mij plotseling duidelijk, dat de mensen toen veel meer van de Bijbel begrepen. En dat onze voorvaders in hun geloofsconflicten niets anders hadden en wilden hebben dan de Bijbel, en dat zij door dit boek onafhankelijk en standvastig geworden zijn tot een echt leven in het geloof, is toch ook iets, dat te denken geeft. Het zou, geloof ik, van oppervlakkigheid getuigen te zeggen, dat sedertdien alles heel anders geworden zou zijn. De mensen en hun noden zijn beslist dezelfde gebleven. En de Bijbel antwoordt op deze noden vandaag de dag niet minder dan toen. Dat mag dan een zeer primitieve zaak zijn.

Maar je weet niet, hoe blij je bent, wanneer je de weg naar deze primitieve zaken weer hebt teruggevonden na in zo menige theologie het spoor te zijn bijster geraakt. Wat het geloof betreft, zijn wij, dacht ik, altijd even primitief. Over een paar dagen is het Pasen. Met vreugde zie ik daarnaar uit. Maar geloof je soms, dat iemand onder ons van zich uit de onmogelijke dingen die in de evangeliën bericht worden, zou kunnen en willen geloven, wanneer ze niet in de Bijbel stonden? Simpelweg het Woord als Gods Waarheid, waarvoor Hij borg staat. Opstanding, dat is toch geen gedachte die voor zich zelf spreekt, geen eeuwige waarheid. Ik bedoel het natuurlijk zoals de Bijbel het bedoelt – als opstanding uit de echte dood (niet uit de slaap) tot het echte leven, uit het verre-zijn-van God en de godloosheid tot het nieuwe leven met Christus in God. God heeft gezegd – en wij weten het door de Bijbel: Zie, ik maak alle dingen nieuw. Dat heeft Hij waar gemaakt in Pasen.

Wij staan dus voor de beslissing, of wij dit woord van de Bijbel willen vertrouwen of niet, of wij er ons door willen laten vasthouden, als door geen ander woord in leven en in sterven. En ik geloof, dat wij eerst dan echt blij en rustig kunnen worden, wanneer wij deze beslissing hebben genomen.

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Christen-zijn in de realiteit” (28 januari) – “In het geloof  blijven wij altijd even primitief” – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

Bron afbeelding:  SlidePlayer

Lukas 24 25-27 Emmaus O foolish ones - SlidePlayer

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël, Natuur, Politiek, Wetenschap. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s