Ons past geen “pas op de plaats”…

Die wandelen in zijn wegen, plegen geen onrecht. (Psalm 119 : 3)

Gods wegen zijn de wegen, die Hij zelf is gegaan en die wij nu met Hem moeten gaan. God laat ons geen weg gaan, die Hij niet zelf is gegaan, en waarop Hij ons niet voorgaat. De weg waarop God ons roept, is de weg die door God zelf gebaand en beschermd is. Daarom is het wérkelijk Zijn weg.

Met God maken wij geen pas op de plaats, maar leggen een weg af. Het gaat vooruit, of wij zijn niet met God. God kent de hele weg, wij kennen alleen de volgende stap en het einddoel. Wij mogen niet blijven staan, iedere dag, ieder uur gaan wij voort. Wie deze weg opgaat wordt een pelgrim.

Hier wordt duidelijk, dat het evangelie en het geloof geen tijdloze ideeën zijn, maar een handelen van God en mens in de geschiedenis. Het evangelie is een weg en kan dus ook niet verborgen blijven voor de ogen van andere mensen. Wat op deze weg aan goed of kwaad gebeurt is voor iedereen te zien. En het is niet onbelangrijk of er kwaad gebeurt op deze weg. Hier kunnen we ons niet vanaf maken door uit de gebrekkige praktijk te vluchten in het volmaakte ideaal of door de opmerking dat we in ieder geval de ware weg kennen en het ware geloof bezitten, al kunnen we er niet altijd naar handelen.

‘Die in zijn wegen wandelen, plegen geen onrecht’ De weg te weten, op de rechte weg te zijn, maakt de verantwoording en de schuld nooit lichter, integendeel, zij worden erdoor verzwaard. Gods kinderen bezitten geen privilege behalve dit ene, dat zij Gods genade en Gods weg kennen en dat zij geen onrecht plegen. Of zegt Gods Woord te veel: zij plegen geen onrecht? Zondigen wij christenen dan niet meer? Jawel, wij hebben gezondigd en wij loochenen het niet (1 Johannes 1 : 8 v.). Maar nadat wij dat hebben beleden, mag onze blik niet langer gevangen worden gehouden door onze zonde en onze zwakke natuur, maar alleen gericht zijn op Christus en het Woord van God, dat onze toekomst bepaalt, en zegt: ‘Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad Gods blijft in hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren’ (1 Johannes 3 : 9).

Gods weg is de weg van God naar de mensen en alleen zó de weg van de mensen naar God. Deze weg heet Jezus Christus (Johannes 14 : 6). Wie op deze weg is, wie in Jezus Christus is, die pleegt geen onrecht.

Dietrich Bonhoeffer: “Met God maken wij geen pas op de plaats” (5 januari) – Keuze uit het werk van Bonhoeffer (m.n. over gehoorzaamheid).

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – Vertaling D. Boer – 1968 ten Have b.v. Baarn (Vijfde druk)

Bron afbeeldingen:  Pinterest en SlidePlayer

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s