Joodse gelovigen verrijkten de Griekse taal/kennis…

…op basis van de Godsopenbaring(en) in het Oude Testament! (1)

(…) 10 Het wezenlijke van de ​liefde​ is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze ​zonden. (Uit 1 Johannes 4)

(…) Dat blijkt ook al uit de geschiedenis van het woord agapè zelf. Het woord blijkt een uitvinding van de Joodse geleerden die rond het begin van onze jaartelling wat wij het Oude Testament noemen vertaalden naar het Grieks. Zij hebben toen dit woord bedacht als vertaling van het Hebreeuwse ahava, dat vaak gebruikt wordt om de omgang van God met zijn volk en met de mensheid te typeren. Denk aan het gesprek in Deutero- Jesaja: “Ik heb je liefgehad. Je hebt me in de steek gelaten. Toch heb ik je weer opgezocht.” Kennelijk waren bestaande woorden als eros en filia niet geschikt. Dit nieuwe woord is vervolgens het centrale woord in het Nieuwe Testament geworden (2), met name in de brieven en het evangelie van Johannes, maar ook bij Paulus. Dat is in geen enkel ander geschrift uit de oudheid ook maar bij benadering het geval.

Dit heeft een enorme impact gehad. Denk aan Augustinus, die je de eerste filosoof van de liefde zou kunnen noemen, of later in de middeleeuwen aan Hadewych en de beweging van de vrouwenmystiek. Het eigene van het christelijk geloof zit wat mij betreft in de agape. De neerbuigende associatie bij de term caritas of liefdadigheid, ‘kijk mij nu eens goed zijn voor jou, arme sloeber’, zit er totaal niet in. De kern van agape is juist dat partners zich aan elkaar verbinden om samen op weg te gaan en gedeelde vreugde cre- eren, meer dan ieder op zichzelf zou kunnen. Bijzondere aandacht gaat dan naar die mensen en situaties waarin die vreugde verstoord is of wordt – daar moet je dan bij zijn, jezelf inzetten, om de gelijkwaardigheid (opnieuw) gestalte te geven. (…)

Bron tekst: “Govert Buijs: expert in de liefde” – Ecce homo Aart Deddens in Sopie 7e jaargang nr. 4 – augustus 2017.

Bron afbeelding: PicQuery

(1) Het zou echt Gods eer te na zijn wanneer de Griekse cultuur en wijsheid een verrijkend inbreng zouden hebben gehad op de Godsopenbaring in en het “verstaan” van het Oude (en Nieuwe) Testament (a). De Joods gelovige “Bijbelvertalers” hebben onder leiding van de Heilige Geest, door Schrift met Schrift te vergelijken hun kennis van Gods Woord vergroot en verdiept en daarbij en daarvoor de (kennis van de) Griekse taal en cultuur gebruikt en die zelfs ook verrijkt.
(2) In 1 Korintiërs 13 wordt duidelijk dat we daar voor het woord (de) liefde, daar in kunnen (moeten) invullen: (de) Christus. Al ware het dat ik…, maar ik had (de) Christus niet! In Christus leven op aarde is ons volledig geopenbaard wat al in het OT verkondigd is geworden, namelijk dat God liefde is! En ook dat het voor ons mensen in de eerste plaats Gods vergevende liefde is! Wij lieten Hem in de steek en Hij heeft ons – in en om Christus – lief gehad en weer opgezocht!
(a) Zie o.a. Handelingen 17 : 16-34, Romeinen 1 : 22, 1 Korintiërs 2 : 6-16)

(…) 11 Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar ​liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar ​liefhebben, blijft God in ons en is zijn ​liefde​ in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. 14 En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. 15 Als iemand belijdt dat ​Jezus​ de ​Zoon van God​ is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods ​liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is ​liefde. Wie in de ​liefde​ blijft, blijft in God, en God blijft in hem. (Uit 1 Johannes 4)

1 Johannes 4 10-11 - PicQuery

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël, Wetenschap. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s