Een ervaring rijker…

(…) 8 Wees op uw hoede en verspeel niet wat we bereikt hebben, maar zorg dat u het volle loon ontvangt. 9 Wie niet bij de leer van ​Christus​ blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. (Uit 2 Johannes)

(…) Toch heeft Evans (1) in zijn zoektocht naar een nieuwe verbondenheid wel degelijk geprobeerd christelijk te worden, reden waarom hij aanhaakte bij de populairste christelijke prediker van Groot-Brittannië, Nicky Gumbel. Een jaar lang deed hij zijn best, totdat de ‘nogal oordelend denkende’ Gumbel hem inzette als reclamemateriaal. “Dan stond ik op het podium en moest ik voor een publiek van 500 gelovigen over mijn bekering praten. ‘Hier is Jules Evans, filosoof! Vertel ons eens, Jules, hoe heb jij Jezus gevonden?’ Ik zei dat ik een bijna-dood ervaring gehad (a). ‘En Jules, leidde dat tot Jezus?’ Ik zei: nee, het leidde me tot de Griekse filosofie.”

(…) Op grond van uitgebreid bronnenonderzoek (“mijn huis ligt vol boeken over mystiek”), concludeert Evans dat Europa, en christelijk Europa in het bijzonder, wel degelijk een rijke cultuur van contemplatieve en mystieke rituelen heeft gekend, die met de Reformatie de kop ingedrukt werd. (a) “Alleen in de marge werd extase toegelaten, bij methodisten bijvoorbeeld. Maar die werden beschouwd als domoren. De nieuwe kerkelijke elite keek erop neer.”

(…) Zelfs de psychiatrie stond vijandig tegenover extatische ervaringen – die bewezen al snel dat je gek was. Terwijl extase juist zo verbindend kan werken. Denk aan de dionysische feesten in het oude Griekenland. Uit het hele land kwamen mensen erop af: ze voelden zich herboren – en verbonden met elkaar, met hun samenleving, met de natuur, met God. Hetzelfde zie je op de muziekfestivals van deze tijd.

(…) “Hmm… Als onderzoeker doe je natuurlijk iets raars, als je begrijpt wat ik bedoel: enerzijds naar een kerk gaan en je overgeven aan de ervaring, anderzijds zeggen: hé, wat was dat? En natuurlijk zeggen mijn christelijke vrienden dat ik mijn ontmoeting met God kapot-analyseer. Maar mijn hele boek is juist bedoeld om een balans te vinden tussen het vermogen je over te geven én het vermogen na te denken.”

(…) En dan rustiger: “Maar ik denk wel dat we meer over onze eigen traditie kunnen leren. Ik ben nog steeds geen christen (lacht), maar ik ga wel vaker naar de kerk. Ik heb er veel geleerd over nederigheid – daar zijn de Grieken niet zo sterk in, en New Age ook niet. Waarom zou je voor één traditie kiezen? Ik houd van een rommelig religieus landschap, waarin mensen voortdurend grenzen oversteken.”

Bron tekst: Trouw/De Verdieping – “Extase, om verder te komen dan onze kleine ego’s” door Leonie Breebaart

Bron afbeelding: Pinterest

(a) Dit soort (extase)ervaringen horen we niet/nooit van mensen die onder narcose werden gebracht?! Misschien toch een teken dat de bijzondere ervaringen meer vanuit “het lichaam” (biologische oorzaken) dan vanuit de geest (geestelijke wereld) ontstaan.

(1) Jules Evans – filosoof – Interview – Jarenlang schaamde Jules Evans zich voor zijn extatische bijna-doodervaring. Nu pleit de Engelsman ervoor vaker collectief de controle te verliezen. ‘Er is iets dat groter is.’
Jules Evans: De kunst van het controleverlies. Filosoferen over extase. Uitgeverij Ten Have; 320 blz. € 22,99.

2 Johannes 8-9 - Watch yourselves - Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Wetenschap. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s