Opkomen voor de belangen van de ander?!

6 Mijn oog zoekt de getrouwen in het land, met hen wil ik mijn woning delen.
(Uit Psalm 101)

HC Zondag 42 – Wat leert ons het achtste gebod? (bij Luther 7e gebod)
Gij zult geen vals getuigenis geven tegen uw naaste. (Exodus 20:15]

Het verkeerde hart moet van mij wijken
(vgl. verzen 3-5 van de hier behandelde Psalm 101).

(…) Valse leringen en moord gaan altijd samen, zoals de hele Schrift, de geschiedenis en de dagelijkse ervaring bewijzen. De duivel wil alle mensen zonder onderscheid doden – de ziel door leugen en het lichaam door moord. Daarom, waar de duivel het eerste doet, dringt hij spoedig aan op het tweede. Waar de slang met zijn kop binnenkomt, daar komt zijn staart er ook achteraan. Zowel met kop als staart wil hij binnen zijn – leugen en moord maken samen één hele duivel.

Het is nog erger dan met de leugen en moord van Kaïn, want hij deed dat niet als dienst aan God, maar uit woede en wraakzucht. Maar de huichelaars, de echte leugenaars en moordenaars, maken er een dienst van aan God en doen het uit ijver voor Gods eer en zaligheid van zielen. Christus zegt immers: Zij zullen u in de ban doen (dat is: zij zullen de waarheid verdoemen als godslastering en verleiding van zielen, om hun leugen in stand te houden, maar zij zullen denken dat zij dat doen tot lof en eer van God, en tot zaligheid van zielen). En wie u doodt, zal denken dat hij God daarmee een dienst doet (vgl. Johannes 16:2). Want daarmee willen zij voorkomen dat niet het hele volk moet sterven of door God gestraft moet worden, zoals heer Kajafas ook dezelfde heilige en Goddelijke raad gaf en sprak: Het is beter om één mens te doden, dan dat het hele volk moet sterven (Johannes 11:50).

Het was een ‘wijze en verstandige’ raad, waardoor de hele wereld zich nog steeds laat leiden. We vallen af van de waarheid en houden ons vast aan de leugen. Daarna willen wij de leugen voor waarheid en de waarheid voor leugen houden en die verdedigen. En ten slotte verdoemen en lasteren zij de waarheid als het woord van de duivel en prijzen de leugen als het Woord van God. Op die manier maken ze God tot duivel en de duivel maken ze tot God. Ze plaatsen de hel in de hemel en de hemel in de hel. Ze willen de mensen doden en deze moord houden voor onderhouding en oprichting van het leven, en God daarmee een dienst doen.

Ze houden het voor een Goddelijk recht dat zij geen ketter – zoals zij dat noemen – het leven gunnen, en zijn daarbij ook verplicht hen het leven niet te gunnen. Ten slotte verdoemen zij allen die hun zonden voor échte zonden en hun moorden voor échte moorden houden.

Maarten Luther: Auslegung des 101, Psalms, 1534-1535, vgl. WA 51,232,19 – 233,13 (verkort)

Bron tekst: “Maarten Luther – Mijn enige troost – 365 dagen met de Heidelbergse Catechismus” samengesteld door H.C. van Woerden, Den Hertog uitgeverij.

Bron afbeelding:  PicQuery en YouTube

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Catechismus, Gemeente, Geschiedenis, Israël, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s