Verneder u en vrees…

Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb.” (Galaten 4 : 11)

HET IS BETER om niet te zeggen: Ik ben volmaakt, ik kan niet vallen. Verneder u en vrees! Vernedering en vrees zorgen ervoor dat u, die vandaag staat, morgen niet gevallen bent. Ik ben doctor in de theologie en heb nu al een reeks van jaren Christus verkondigd en tegen de duivel en zijn valse leraars gestreden, maar ik ben er wel achter gekomen, hoeveel dat mij te doen heeft gegeven. Ik kan de satan nu nog niet verdrijven zoals ik graag zou willen; ik kan ook Christus niet vasthouden zoals de Schrift mij voorhoudt. Steeds opnieuw wil de duivel mij weer een valse Christus opdringen.

God moet gedankt worden, Die ons in Zijn Woord, in geloof en in gebed staande houdt, zodat wij weten hoe wij ootmoedig en nederig voor God moeten wandelen. Wij mogen ons niet verheffen op onze eigen wijsheid, gerechtigheid, geleerdheid of standvastigheid, maar roemen in de kracht van Christus, Die machtig is als wij zwak zijn, en door onze zwakheid altijd strijdt en triomfeert.

Hij alleen moet geloofd en gedankt worden in eeuwigheid!

Maarten Luther: In epistolam S. Pauli ad Galatas Comm., 1531, vgl. WA 40.1,32.1,26-39

(…) 12 Want wij durven ons niet te rekenen onder, of te vergelijken met sommigen die zichzelf aanbevelen; maar door zichzelf af te meten aan zichzelf, en zichzelf te vergelijken met zichzelf, zijn zij bepaald niet verstandig. 13 Wij echter zullen niet onbegrensd roemen, maar overeenkomstig de grens van wat God ons toebedeeld heeft, om ook u te bereiken. 14 Want wij overschrijden onze grenzen niet, alsof wij u niet hadden mogen bereiken; wij zijn immers bij u gekomen met het ​Evangelie​ van ​Christus. (Uit 2 Korintiërs 10)

Bron tekst: “Uit de diepten roep ik tot U – Dagboek over het gebed – Maarten Luther” – samengesteld, vertaald en ingeleid door H.C. van Woerden (Uitgever Den Hertog B.V., Houten)

Bron afbeelding:   Pinterest

Psalm 138 6-8 - English - Pinterest

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Israël, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s