(Alweer) Uitgegleden?

U, Heer, bent goed en tot ​vergeving​ bereid, uw trouw is groot voor ieder die U aanroept. (Psalm 86 : 5)

IK WEET NATUURLIJK NIET hoe sterk anderen met hun geest zijn – anderen mogen van zichzelf denken wat ze willen – maar zo heilig, geleerd en sterk van geest ben ik niet! Want het overkomt mij altijd weer, als ik buiten de Heilige Schrift om wil bidden, dat Christus niet thuis is en ik Hem nergens vinden kan, ja, dat ik dan zelfs helemaal geen zin heb om te bidden. Echter, zo spoedig ik een Psalm of tekst uit Gods Woord voor mij neem, dan wordt het licht en warm in mijn hart, zodat ik opnieuw moed en verlangen krijg om te bidden.
De oorzaak is – zoals wij allen wel zouden kunnen weten – dat onze zinnen en gedachten zo onzeker, slibberig en verward zijn, dat als wij buiten Gods Woord om iets ernstigs willen bidden of denken, wij zeker in een oogwenk wel honderd mijl van onze eerste gedachte verwijderd zijn. Je probeert het zelf maar en vertel dan eens aan mij hoelang je bij een bepaalde gedachte kan blijven, of neem er een uurtje voor en beloof mij al je gedachten te vertellen. Wat gebeurt er? Je zult je moeten schamen en bang voor jezelf worden, als je alles zou moeten zeggen wat je soms te binnen valt. Ik ervaar het ook zo, zelfs als ik met de ernstigste en heiligste dingen bezig ben. Zo’n jammerlijk verscheurd ding is een mensenhart! Het waggelt, beweegt en wankelt. Geen wind of water is zo onbestendig als een mensenhart.

Maarten Luther: Wochenpredigten über Johannes г 6-го, 152,8/1529, vgl. WA 28,76,15 – 77,11

Waar is de wijze? (waar de Schriftgeleerde?)

Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve de kinderkens geopenbaard.
(Matteüs 11:25)

ALS WIJ EENS GOED WILLEN WETEN wat ons gebed is, dan is het niets anders dan het stamelen van een kind dat bij een tafel met eten staat en niet weet of het om brood (1) of om vlees vraagt, want wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort. De giften en gaven waarom wij bidden zijn ver boven ons begrip en verstand verheven, en Hij Die hoort is nog veel hoger. Dan zijn vanzelf ook Zijn giften en gaven hoger en groter dan wij met ons kleine hart zouden kunnen bevatten.
Dit zeg ik allemaal om jullie en mijzelf moed in te spreken, zodat wij niet zouden twijfelen vanwege onze onwaardigheid of anders wel vanwege Gods hoge majesteit. De dingen waar wij Hem om bidden – zoals ik zeg – zijn te groot en worden vanwege hun grootheid door ons niet verstaan of begrepen. Abraham heeft meer ontvangen dan hij ooit heeft gebeden. Dit mag ons tot voorbeeld strekken, zodat wij het gebed niet zullen opgeven of denken dat het geheel nutteloos en vruchteloos is. God ziet het binnenste van het hart en verstaat het onuitsprekelijk zuchten dat in ons is. Wij zijn als de kinderen die voor de tafel staan te stamelen en nog niet goed uit hun woorden kunnen komen.

Maarten Luther: Vorlesungen üben. Mose von 1535/1545, vgl. WA 42, l.Mose, Kap. 17:19-22]

(1) Wij weten door het gebedsonderwijs van Jezus wel dagelijks te bidden om het hemelse brood: dat is bidden om Jezus Christus – die onze Wijsheid is en Die ons wijsheid schenkt – door de kracht van de heilige Geest, die werkt met en door het Woord (onze Bijbel) en zó zal Gods Woord Zich levend en krachtig betonen  in ons leven.  (AJ)

Bron tekst: “Uit de diepten roep ik tot U – Dagboek over het gebed – Maarten Luther” – samengesteld, vertaald en ingeleid door H.C. van Woerden (Uitgever Den Hertog B.V., Houten)
Bron afbeelding:   DailyVerses.net

Psalmen 86-5 - U Heer bent goed en tot vergeving bereid - DailyVerses.net

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s