Volhardend bidden…

Blijf ​bidden​ en blijf daarbij waakzaam en dankbaar. (Kolossenzen 4 : 2)

UIT EEN BOEK kun je nooit iets goeds bidden! (1) Je mag het wel lezen om te leren hoe en wat je bidden moet – want vaak word je erdoor aangeraakt en verwarmd – maar het echte gebed moet uit het hart komen, zonder allerlei gemaakte en verplichte woorden. Je behoort de woorden zo te spreken, zoals je hart ze verlangt te spreken.
De apostel Paulus legt er de nadruk op dat wij moeten aanhouden in het gebed, dat is: niet ophouden of nalatig worden als wij niet gelijk verhoord worden. Want het allerbeste deel van het gebed is het geloof – dat is: zekerheid en vertrouwen – dat wij onze beden ontvangen zullen. De ervaring leert echter wel dat het geloof meestal niet zo spoedig ontvangt wat het verwacht, want de verhoring wordt vaak uitgesteld en dan lijkt het dat juist het tegenovergestelde gaat gebeuren. Van dit aanhoudend bidden maakt Christus gelijkenissen, zoals over de arme weduwe en de oneerlijke rechter én over iemand die midden in de nacht bij zijn vriend om brood komt vragen. Hij leert overal in Zijn Woord om gelovig en vol vertrouwen te bidden.

Maarten Luther:  Fastenpostille 1525, vgl. WA 17.2,49,14-28

(1) Behalve het Onze Vader, dat kunnen we altijd en onder alle omstandigheden eerbiedig bidden! Maar dat gebed kennen we dan ook uit ons hoofd – “by heart” zoals de Engelsen het mooi zeggen!

Water wordt wijn

En toen er wijn ontbrak, zei de moeder van Jezus tot Неm: Zij hebben geen wijn. (2) (Johannes 2:3)

IN DIT EVANGELIE zien wij ook een mooi voorbeeld van de liefde van Christus en Zijn moeder. De moeder dient en helpt op een bruiloft en Christus vereert het gezelschap met Zijn tegenwoordigheid en met een wonderlijk geschenk. Dit doet Hij allemaal om de bruidegom, de bruid en de gasten goed te doen, zoals de aard en het werk van Christus liefde is.
Christus neemt alle harten voor Zich in om op Hem te vertrouwen als Iemand Die ook met tijdelijke dingen gewillig is te helpen en niet zal toelaten dat degenen die in Hem geloven gebrek moeten lijden.
Of het nu om tijdelijk of om eeuwig goed gaat, éérder moet water in wijn, en alle schepselen veranderen en datgene worden wat Zijn gelovigen nodig hebben, dan dat zij die in Christus geloven niet door Hem geholpen zouden worden.

Maarten Luther:  Fastenpostille 1525, vgl. WA 17.2,64,30 – 65,1

(2) We mogen elke dag God onze problemen voorleggen, zonder Hem een oplossing aan te wijzen!

(…) 2 Blijf ​bidden​ en blijf daarbij waakzaam en dankbaar. 3 En ​bid​ dan ook voor ons, dat God deuren voor ons opent om het mysterie van ​Christus​ te verkondigen waarvoor ik gevangen zit, 4 en ​bid​ dat ik het mag onthullen zoals het moet. 5 Gedraag u wijs tegenover buitenstaanders en benut iedere gelegenheid, 6 en als u wilt weten hoe u op de mensen moet reageren: vriendelijk, maar beslist. (Uit Kolossenzen 4)

Bron tekst: “Uit de diepten roep ik tot U – Dagboek over het gebed – Maarten Luther” – samengesteld, vertaald en ingeleid door H.C. van Woerden (Uitgever Den Hertog B.V., Houten)

Bron afbeelding:  Pinterest

Colossians 4-1 Devote yourself to Prayers - Pinterest

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s