Gebracht tot schuld erkentenis…

(…) en het lot viel op Jona. (Jona 1 : 7b)

Lectures on Jonah – 1525/1526 (7)

(…) “Jona schrikt er van terug om te roepen tot zijn God – hij zit daar, bevend voor Gods toorn, en worstelt met de dood, die hem elk moment dreigt te verslinden (1). Tegelijkertijd roepen de andere mensen aan boord tevergeefs luid naar hun goden en ze doen alles wat ze kunnen voor hun redding.

Jona is ervan overtuigd en ziet en voelt dat dit alles vanwege hem gebeurt. Hij is echter niet vroom en dapper genoeg om er openlijk voor uit te komen door zijn zonde te bekennen, maar hij laat deze arme mensen zulke verschrikkingen en gevaar en angst voor zijn rekening verdragen, totdat hij verraden wordt door het werpen van het lot en God ontwringt Jona daarmee het bekennen van zijn zonde. Dat is een van de milde kanten van de zonde: het maakt mensen zwijgzaam en sprakeloos.
Het verbergt zichzelf – het schaamt zich – het wil graag, zoals Adam en Eva, gaaf en mooi blijven, wat maakte dat ze hun naaktheid maar bedekten met bladeren en weigerden om tot schuld bekentenis te komen.

Oh, het doet pijn om je eigen schande te moeten “ontdekken” en je eer op te geven en jezelf in diskrediet te brengen. Maar uiteindelijk moet dit gedaan worden, of de mens zal geen innerlijke rust en vrede vinden. Zoals Psalm 32 vers 3 zegt: ‘Zolang ik zweeg en mijn zonde niet beleed, teerden mijn botten weg.’ Dit is echt een tijd om in zak en as te zitten, zich voor God te vernederen, en zo God dat wil, ook voor de mensen.

Aangezien de mensen aan boord van het schip verlies en gevaar hebben geleden door de zonde van Jona, is het noodzakelijk dat hij op zijn beurt verlies lijdt, zijn eer gaat er aan en zijn schande moet hij erkennen. Hij moet de eer van deze mensen herstellen en hun onschuld vaststellen en erkennen. Hij moet zijn eigen doodstraf uitspreken, en hen verplichten deze uit te voeren door hem te verdrinken.

Zo betaalt hij zijn schuld met lijf en leden, met eer en goed, met alles wie hij is en met wat hij heeft, zo boet hij voor de zonde waarmee hij zijn medemensen zo ernstig heeft geschaad en verwond. Hij heeft hun in levensgevaar gebracht tegen hun wil, en nu moeten ze hem het leven benemen, ook tegen hun wil, maar vanwege zijn eigen vonnis en wens. Dat is, meen ik, een streng en rechtvaardig oordeel vellen en uitvoeren.”

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 19, 210, 29 – 211, 19

(1) Jona gelooft veel minder van God’s genade en barmhartigheid dan hij later – na het uitblijven van het oordeel over Ninevé – zegt.  En ook hier – op het schip – blijkt dat hij niet op God’s genade  en barmhartigheid durft te hopen. Daarom belijdt hij geen schuld door zich te bekeren en dan tot God te roepen voor het oog van zijn reisgenoten. Hij bidt niet tot zijn God en smeekt om genade en behoud van allen, maar spreekt alleen zijn eigen doodvonnis uit en laat anderen dat vonnis uitvoeren. Hoe anders zal en kan en mag Jezus, onze Heer en Zaligmaker reageren toen het scheepje, waar Hij en de discipelen mee voeren op het meer van Galilea, dreigde te vergaan. (Zie Marcus 4 :  35-41)

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com.
Or, they can use our web-form located on the homepage of www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. Our emails are free of charge and we do not ask for donations.

Bron afbeelding:  Pinterest

Psalm 32 - refused to confess - Pinterest

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s