De doodsslaap van de zonde…

Maar ​Jona​ was afgedaald in het ruim van het schip, was gaan liggen en was in een diepe slaap gevallen. (Jona 1 : 5b)

Lectures on Jonah – 1525/1526 (5)

(…) “Ondertussen slaapt Jona onder in het schip, helemaal ongevoelig voor en onwetend van de storm. Dat kan inderdaad een slaap ten dode genoemd worden, die kort voordat hij gedoemd is om te sterven hem overvalt. Zo gaat het nu altijd met zondaars. God behandelt hen zoals Hij hier met Jona doet. Jona had zwaar gezondigd tegen God.

Maar omdat God stil blijft, Zijn straf nog uitstelt, de zonde niet weerhoudt of de overtreder niet onmiddellijk tuchtigt, is het naar de aard en de gang van de zonde een mens blind te maken en te verharden. Hij gaat zich veilig voelen en verliest zijn vrees, gaat liggen en valt in slaap en slaagt er niet in om de ramp te zien aankomen en de grote storm die over hem opsteekt en die hem een verschrikkelijk  ontwaken zal bezorgen. Ondertussen lijkt God de zonden te vergeten, omdat Hij de straf nog uitstelt.

Zo toetst Hij de mensenkinderen en wacht om te zien of zij zich zullen bekeren, zoals Psalm 11 vers 4 zegt: “Zijn blikken doorvorsen de mensenkinderen.” Maar er komt niets van – zij bekeren zich niet – ze houden geen rekening met de gevolgen. Jona zal waarschijnlijk blijven slapen tot zijn einde komt. Als Gód zijn zonden zou vergeten, zou hij er zeker nooit aandacht aan besteden. Dit wordt aangeduid door de diepe slaap van Jona te midden van de storm en diep onder in het ruim van het schip.

Het wil hier zeggen dat hij verblind is, volhardend en ondergedompeld in de zonde, ja, dood, liggend in de grafkuil van zijn onbekeerlijke hart. Hij zou er eeuwig blijven en daar ook te gronde gaan. Want de zonde zal geen macht ten goede toestaan om zichzelf aan te pakken, ongeacht vrije wil of geen vrije wil, rede of onrede. Daar ligt hij nu snurkend in zijn zonde, hoort niets en ziet niets, en ook merkt hij niet op wat God in Zijn toorn aan het overwegen is om hem aan te doen.

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 19, 209, 15 – 210, 4

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com. Or, they can use our web-form located on the homepage of http://www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from these weekly quotes. The emails are free of charge and you are not asked for donations.

Bron afbeeldingDegoudenrembrandt – JouwWeb – Storm op het meer van Galilea en Jezus slaapt.

Storm en Jezus slaapt - Alexander Veerman

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s