ALL WE NEED…

[Citaat 1] We kunnen zeggen dat liefde het heerlijkste en meest volmaakte is van alles wat goed is, maar dat betekent nog niets vergeleken met de uitspraak dat God zelf Liefde is. Wanneer we in staat waren de Liefde te schilderen en af te beelden, dan zouden we er een afbeelding van moeten maken die niet aards en ook niet menselijk is, die niet engelachtig en ook niet hemels is. Het zou een afbeelding moeten zijn van wie God zelf is.

10 Het wezenlijke van de ​liefde​ is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze ​zonden. 11 Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar ​liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar ​liefhebben, blijft God in ons en is zijn ​liefde​ in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in Hem blijven en Hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. (Uit 1 Johannes 4)

[Citaat 2]
‘Ik ben het brood dat leven geeft,’ zei ​Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben. (Johannes 6:35)

Wat we hier moeten zien is dat de essentie van het geloof zich volkomen tevreden stelt met alles wat God voor ons is in Christus Jezus.
Deze uitspraak benadrukt twee dingen. Eén is de God-gecentreerdheid van het geloof. Het zijn niet alleen de beloften van God die ons bevredigen. Het is boven alles dat God zélf voor ons is. Geloof omhelst God zelf – niet alleen Zijn beloofde gaven – als onze schat.
Geloof zet haar hoop niet alleen op het onroerend goed van de komende tijd, maar op het feit dat God daar zal zijn (Openbaring 21: 3). En wat het geloof als kostbaarste omarmt, is niet alleen de realiteit van zonden die vergeven zijn (hoe kostbaar ook) maar de aanwezigheid van de levende Christus in ons hart en de volheid van God zelf (Efeziërs 3: 17-19).
Het andere dat wordt benadrukt bij het definiëren van het geloof met alles wat God voor ons is, is de term ‘tevredenheid‘. Geloof is het lessen van de dorst van de ziel bij de fontein van onze levende God. In Johannes 6 : 35 zien we dat “gelovig” betekent dat iemand naar Jezus gaat om het “brood dat leven geeft” te eten en het “levende water” te drinken (Johannes 4 : 10, 14), die niets anders dan Jezus zelf zijn.
Hier is het geheim van de kracht van het geloof om de verslavende kracht van “aantrekkelijke zonden” te verbreken. Als het hart tevreden is met alles wat God voor ons in Jezus is, is de kracht van de zonde om ons weg te trekken van de liefde en de wijsheid van Christus gebroken.

Bron tekst – [Citaat 1] – Een woord van Maarten Luther (Ecclesia nr. 4 – februari 2017) en [Citaat 2] John Piper – citaat werd eerder gepubliceerd door Paul Zadok (Uganda).

Bron afbeelding: Pinterest

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s