Opdat niemand roeme…

Opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wil iemand zich op iets beroemen,
laat hij zich op de Heer beroemen. (1 Korintiërs 1 : 31)

‘Daarom heb ik u gezegd dat niemand tot Mij kan komen, tenzij het hem van de Vader gegeven wordt’ (Johannes 6 : 65).

“Je moet geloven. Nou, wanneer je hoort dat dit absoluut noodzakelijk is, kan je natuurlijk direct denken en zeggen: ‘Dan zal ik zelf dit geloof initiëren.’ Maar nee, ik verzeker je dat je daar niet erg ver mee komt. Dit is wel naar onze natuur: wanneer de noodzaak van genoegdoening voor onze zonden wordt geproclameerd, komen we alvast maar aanzetten met onze eigen inspanningen en werken. Christus verbiedt dit. Hij wil niet dat je iets van jezelf uit onderneemt. Hij wil het Zelf doen – Hij wil de zonde verwerpen. Jij mens kunt toch niet claimen meesterschap over eigen hart te hebben? (1)

Ok, begrepen en aanvaard?! Ga en zeg: Ik dank mijn God dat ik heb geleerd niet te proberen mij met mijn eigen boetvaardigheid van zonde(n)te verlossen, of door mijn geloof te beginnen met en door mijn werken, of voor mijn eigen zonde(n) verzoening menen te moeten bewerken. Natuurlijk kan ik zoiets onder en voor de (mede)mensen wel doen – dat is de gebruikelijke procedure in de gewone mensenwereld en voor een rechter. Maar bij U, o God, brandt een eeuwige toorn, die ik niet kan wegnemen. Daarover moet ik wanhopen. Dit beseffend ben ik U dankbaar dat een Ander mijn zonde heeft gedragen, betaald en verzoend. En ik wil en zou dit graag geloven! Het lijkt zo goed, zo aangenaam en troostend. Maar ik vind het onmogelijk om het te aanvaarden. Het ligt niet in mijn vermogen om het te geloven zoals ik dat zou moeten doen. Ik kan er geen beslag op leggen, hoe graag ik dat ook wil.

Ja, eerst moet je leren dat geloof een geschenk van God is en daarmee een puur goddelijke kracht. Je kan niet met en vanuit je eigen kracht geloven. Zou je de duivel willen verzetten? Jij dwaas! Wat wil je doen en denk je te kunnen bereiken? Dit is te groot voor jou. Pas op en laten we ons wachten voor zulke hoogmoedige en arrogante gedachten, dat we zouden veronderstellen dat het in ons vermogen ligt (2) om te geloven zodra u de (Bijbel)woorden hoort. Dit is de gemeenschappelijke mening van de schismatische geesten en de valse christenen van vandaag. Maar als het gaat om het bewijzen van hun geloof, een valse leerstelling te beoordelen of zich in moeilijke dagen daarmee te laten troosten, dan is hun lied stilgelegd, en dan geven ze “niet thuis”.

Daarom, Here, trek mij, help mij, en geef mij de kracht als Uw geschenk om dit te geloven. Zo zucht de profeet in Psalm 51:10: “Schep een rein hart in mij, o God en plaats een nieuwe en volhardende geest in mij”. Zelf mis ik de kracht voor vernieuwing en reiniging van mijn hart – dit is alleen Uw schepping en handwerk. Net zomin als ik de zon en de maan kan bevelen om helder te schijnen aan de hemel, zomin kan ik een rein hart en een vaste geest voortbrengen, dat wil zeggen een sterke en standvastige geest, die niet zal wankelen of twijfelen aan uw Woord. Alleen een herboren, gereinigd en ootmoedig hart kan zeggen: in mij is een goede geest, een nieuwe geest, een gesteldheid van hart, dat standvastig is en niet twijfelt, maar gelooft en wel zo vastberaden dat het bereid is om lijf en goed te offeren vanwege het feit dat Christus daarvoor stierf. ‘

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 33, 284, 24 – 286, 15

Opgemerkt: Deze tekst werd vertaald uit het Engels.

(1) We kunnen en zullen de Bijbel dus gewoon menselijk lezen – niet bijvoorbeeld door pogingen tot het (eerst) bereiken van “Lectio Divina” –  en daarbij bidden. God zelf doet daarmee het werk in en aan onze harten!
(2Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; (1 Johannes : 12).
Lees bovenstaande tekst als volgt: Wanneer je het Evangeliewoord hoort en wanneer je dat eenvoudig God gelovend op Zijn Woord aanneemt en je dat niet in eigenwijsheid en ongeloof afwijst, dan mag je weten dat die “Macht om te geloven” – door Gods Woord (en door het werk van de Heilige Geest daardoor en daarmee) – ons/jou/u gegeven is. En dat geldt net zo goed voor kleine kinderen die gelovig luisteren en aannemen als dat het geldt voor jongeren en ouderen die het evangelie horen en daar gelovig naar luisteren. (Zie ook Romeinen 10: 14: Maar hoe kunnen ze Hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze over hem horen als hij niet verkondigd wordt?

Bron: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van dit e-mailadres info@maartenluther.comen van deze website: www.maartenluther.com

Bron afbeelding:  SlidePlayer

Geloof - gave van God - Opdat niemand roeme

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s