Missionair: omwille van Zijn Naam…

“Broeders, luister naar mij. Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat Zijn Naam vereert.”

EEN VOLK VOOR ZIJN NAAM…

“Simeon (1) heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert.” (Handelingen 15:14).
Het is vrijwel onmogelijk om de eer (de faam) van God’s Naam te hoog in te schatten als motief voor de missie van de Kerk.
Toen Petrus’ wereld ondersteboven ging vanwege het visioen over het eten van onreine dieren (Handelingen 10), en het onderwijs daarbij van God dat hij zowel aan heidenen als Joden het evangelie diende te verkondigen, ging hij terug naar Jeruzalem en vertelde de apostelen daar dat dit alles te maken heeft met de ijver van God voor Zijn Naam. We weten dit omdat Jacobus later Petrus’ toespraak als volgt heeft samengevat: “Broeders, luister naar mij. Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat Zijn Naam vereert.” (Handelingen 15: 13-14).
Het is niet verrassend dat Petrus gezegd heeft dat het Gods doel (plan) was om Zich een ​​volk te verzamelen voor Zijn Naam; En wel omdat onze Heer Jezus een paar jaar eerder tot hem en de andere discipelen hierover onvergetelijke woorden had gesproken.
Bedenk dat dit gebeurde, nadat een rijke jonge man zich van Jezus had afgekeerd en geweigerd Hem te volgen. Petrus vroeg toen aan Jezus: “Zie, wij hebben alles achter gelaten en zijn U gevolgd [in tegenstelling tot deze rijke jonge man]. Wat zullen wij ontvangen? ” (Mattheüs 19:27). Jezus reageerde daarop met een milde terechtwijzing, en zei dat het geen ultiem offer is wanneer je voor de Naam van de Zoon des mensen leeft: ‘En ieder die broers of zusters, vader, moeder of ​kinderen, akkers of ​huizen​ heeft achtergelaten omwille van Mijn Naam, zal het honderdvoudige ontvangen en deel krijgen aan het eeuwige leven.’ (Mattheüs 19:29). (2)
De waarheid (hiervan) is klip en klaar: God streeft met almachtige inzet en vreugde naar het doel om Zich wereldwijd een ​​volk te verzamelen tot eer van Zijn Naam uit elke stam en taal en natie (Openbaring 5: 9; 7: 9). Hij vind onuitputtelijk vreugde in het verbreiden van de eer (faam) van Zijn Naam onder de volken.
Daarom zullen we, wanneer we we omwille van Zijn Naam onze toewijding aan Hem hiermee in overeenstemming brengen, afzien van onze zoektocht naar wereldse gemak en geluk en sluiten we ons aan bij God’s wereldwijde plan en doel, bij Gods almachtige werk voor de verbreiding en vergroting van de lof en eer van Zijn naam over en onder ons mensen en we kunnen en hebben dan niets meer te verliezen, ondanks dat ons veel verdrukking (2) kan en zal overkomen (Marcus 10 : 30Handelingen 9:16; Romeinen 8: 35-39).

(1) In Lucas 2 lezen we van (een andere) Simeon de volgende woorden en daar wordt ook Gods volk Israël betrokken in de eer van Gods Naam onder de volken :
29 ‘Nu laat u, ​Heer, uw dienaar in ​vrede​ heengaan, zoals U hebt beloofd. 30 Want met eigen ogen heb ik de redding gezien 31 die U bewerkt hebt ten overstaan van alle volken: 32 een Licht dat geopenbaard wordt aan de heidenen en dat tot eer strekt van Israël, uw volk.’
(229 Jezus​ zei: ‘Ik verzeker jullie: iedereen die broers of zusters, moeder, vader of ​kinderen, huis of akkers heeft achtergelaten omwille van Mij en het ​evangelie, 30 zal het honderdvoudige ontvangen: in deze tijd broers en zusters, moeders en ​kinderen, ​huizen​ en akkers, al zal dat gepaard gaan met vervolging, en in de tijd die komt het eeuwige leven. 31 Vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten.’ (Uit Marcus 10)

Bron tekst:  John Piper – Citaat (Engelstalig) eerder gepubliceerd op Facebook door pastor Paul Zadok (Uganda).
Bron afbeelding:  Pinterest

Naam aller Namen - Sela - Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s