In al mijn nood…

4 Toen riep ik de naam van de HEER: ‘HEER, red toch mijn leven!’ (Uit Psalm 116)

Ik riep de HEERE aan in mijn benauwdheid

Het onderstaande citaat komt uit Luthers verklaring van Psalm 118 uit 1529/30. In boekvorm is het dikwijls in het Duits uitgegeven onder de naam ‘Das schöne Confitemini’. Ook in het Nederlands heeft ‘Het schone Confitemini’ de nodige vertalingen en herdrukken beleefd.

‘Ik riep de HEERE aan in [mijn] benauwdheid, en de HEERE verhoorde mij, en bracht mij in een wijde ruimte’ (Psalm 118 : 5, weergave WA)

(…) “Hier moet leren wie leren kan! Ieder moet als een valk worden, die zich als hij in nood is omhoog verheft. Je moet in de eerste plaats zeker en zonder twijfel weten en geloven dat God met deze nood niet je ondergang bedoelt, maar dat Hij je daarmee wil drijven tot het gebed, tot roepen en strijden, om daarmee je geloof te oefenen – om God zo op een andere manier te leren kennen dan dat je tot nu toe gedaan hebt. Je moet er nu aan wennen om met de duivel en de zonde te strijden en door Gods hulp te overwinnen.

Anders zullen wij immers nooit weten wat geloof, Woord, Geest, genade, zonde, dood of duivel is. Als er alleen vrede is en geen aanvechtingen zijn, dan zullen wij God Zelf nooit leren kennen. Kortom: dan kunnen wij nooit echte christenen worden en ook geen christenen blijven! Alleen nood en vrees drijven ons naar Christus en doen ons christenen blijven. Daarom zijn verdriet en kruis net zo nodig als het leven zelf, ja nog veel nodiger en nuttiger dat alle goed en eer van de deze wereld.

Daarom: niet zitten piekeren, maar God aanroepen! Je moet leren roepen en niet ergens alleen gaan zitten of op de bank (1) gaan liggen en vanwege de problemen het hoofd maar laten hangen en alles – met allerlei gedachten – zelf verbijten en vereten – zorgen en zoeken hoe je eruit komt. Je gaat er dan alleen maar op letten hoe slecht het met je gaat en wat je allemaal voor ellende mee moet maken.

Zo gaat het niet goed! Nu op je knieën gevallen – handen en ogen tot God opgeheven – een Psalm of het Onze Vader gelezen en je nood wenende voor God neergelegd. Hem geklaagd en aangeroepen, zoals de Psalm ook leert: ‘Ik stortte mijn gebed voor Hem uit en vertelde Hem al mijn nood’ (vgl. Psalm 142 : 3). En ook deze Psalm: “Laat mijn gebed voor U komen als een reukoffer, en laat mijn handen tot U zijn opgeheven als een avondoffer” (vgl. Psalm 141 : 2).

Hier hoor je, dat bidden – je nood vertellen en je handen tot Hem opheffen – bij God de liefste offers zijn. Daar verlangt Hij naar! Hij wil, dat je Hem je nood voorlegt en die niet zelf draagt en voortsleept – die aan je laat knagen en je erdoor laat martelen. Daardoor maak je het alleen maar erger en maak je van één ramp er twee, ja, tien en honderd. Hij wil dat je weet, dat je te zwak bent om zulke grote zorgen zelf te dragen en te overwinnen, zodat Hij je nu wil leren om in Hem sterk te zijn en Hij in jou door Zijn kracht wordt verheerlijkt.”

Maarten Luther: Auslegung des 118. Psalms 1529/1530, vgl. WA 31.1, 95, 1 – 96, 35

(1) Hier worden letterlijk de houten banken bedoeld die in de kamers tegen de muren en onder de vensters stonden. Een geliefde uitspraak van Luther is bijvoorbeeld: Gods Woord onder de bank gooien, d.i. Gods Woord verachten.

Bron: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van dit e-mailadres info@maartenluther.com en van deze website: www.maartenluther.com

Bron afbeelding: SlidePlayer

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s