Goede vrijdag: Een slaaf staat niet boven zijn Heer…

24 De discipel staat niet boven de Meester en de slaaf niet boven zijn Heer. 25 Het moet genoeg zijn voor de discipel dat hij wordt zoals zijn Meester, en dat de slaaf wordt zoals zijn Heer. Als ze de Heer van het huis Beëlzebul genoemd hebben, hoeveel te meer Zijn huisgenoten! (Uit Mattheus 10)

(…) We behoeven er niet van te schrikken en huiveren, wanneer de Schrift de woorden heren en slaven gebruikt. Jezus is zo’n goede Heer voor ons, dat Hij zijn leven voor ons heeft overgegeven aan het kruis.

Vroeger gebruikte men de naam HEERE (vijf hóófdletters) ter vertaling van de Hebreeuwse naam van God Jahweh. Tegenwoordig schrijft men in plaats daarvan Here (God). Maar omdat onze Heiland als Middelaar tussen God en mensen in het Grieks KURIOS heet, wordt Hij vaak ook de Heer Jezus genoemd. Kurios was te gebruiken als hoge titel bijvoorbeeld voor de Romeinse keizer, maar men kon er ook de bezitter van een wijngaard mee aanduiden (Marcus 12:9), waarover zijn zorgen zich uitstrekte, of over een hond (Matteüs 15:27), of een slavin (Handelingen 16:16) of een slaaf (Efeziërs 6:5).

Meermalen wordt onze Heiland Kurios (Heer) genoemd en dan niet omdat Hij God was – wat ook had gekund – maar omdat Hij echt mens geworden was en als zodanig ten dode toe gehoorzaam aan de Middelaarsstaat door lijden. Totdat Hij echter opstond uit het graf en zeggen kon: “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde” (Matteüs 28:18; Romeinen 14:9). Voor het woord heerschappij voeren staat dan het Griekse “kurios zijn”. Geen woord met een nare klank of betekenis. God heeft zich over het gehele menselijke geslacht ontfermd en wil het Evangelie van het Leven daar gepredikt hebben (1 Petrus 1:17-19).

20 Herinner u het woord dat Ik u gezegd heb: Een slaaf is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; als zij Mijn woord in acht genomen hebben, zullen zij ook het uwe in acht nemen. (…)
25 Maar het woord moet vervuld worden dat in hun wet geschreven is: Zij hebben mij zonder reden gehaat. (Uit Johannes 15)

Bron tekst:  Toelichting (deels) bij Zondag 13 van “De Heidelbergse Catechismus – Bijbels leerboek over de enige troost” van ds. C. Vonk (1904-1993).
Bron afbeelding: IsGeschiedenis.nl

christenvervolging-Romeinse-Rijk - Appie Abspoel

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Catechismus, Gemeente, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s