(On)voorbeeldig pastoraat…

Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in Zijn dood? We zijn door de doop in Zijn dood met Hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. Als we delen in Zijn dood, zullen we ook delen in Zijn opstanding.‘ (Uit Romeinen 6 de verzen 2-5)

En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, Die voor hen gestorven en opgewekt is.‘ (2 Korintiërs 5 : 15)

Geciteerd: Deze lieflijke, zoete prediking zal je niet helpen als je zegt: ‘Christus is voor zondaars gestorven en opgestaan en daarom hoop ik ook voor mij.’ Ja, op zich klopt dit wel. Maar als je nog steeds in je oude huid wilt blijven en deze prediking alleen als een deksel gebruikt voor je schandelijke gierigheid, dan staat hier geschreven: ‘Neem deze troost maar niet aan. Want hoewel Hij voor iedereen is gestorven en opgestaan, daarom is Hij nog niet voor jou opgestaan. Want jij hebt deze opstanding nog niet in geloof aangenomen. Je hebt de rook wel gezien, maar het vuur nog niet gevoeld (…).’

Zo moet u uzelf ook zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. Stel u niet langer in dienst van de zonde als een werktuig van onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan (zie) uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig van de gerechtigheid. De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.‘ (Uit Romeinen 6 de verzen 11-14)

Opgemerkt 1: In de citaten uit het zesde hoofdstuk van de brief van de Romeinen vinden we dooponderwijs geschreven aan een gedoopte gemeente. Het is ‘zuigelingenonderwijs’, in de Hebreeënbrief lezen we ‘We moeten de eerste beginselen van de leer over Christus hier toch maar laten rusten en ons richten op wat voor volwassenen bedoeld is. We willen niet nog eens het fundament leggen en spreken over het zich afkeren van daden die tot de dood leiden, over het geloof in God, de leer over het dopen en de handoplegging, en over de opstanding van de doden en het laatste oordeel…’ (Uit Hebreeën 6 de verzen 1-3)

Opgemerkt 2: Vergelijk dit pastorale onderwijs van de apostel Paulus nu eens met het ‘pastoraat’ in dit citaat van Luther. Zouden wij dit ‘pastoraat’ van Luther zo willen overnemen? Ik hoop toch van niet!*

* NB. De moeite die ik heb met Luthers manier van zeggen hier, dat is toch vooral dat mensen er verkeerd gebruik van kunnen maken. Wanneer gedoopte mensen hardnekkig blijven vasthouden aan bepaalde zonden  of een verkeerde levensstijl, kunnen we toch beter maar gebruik maken van meer ‘Bijbelse woorden’ (manier van zeggen) zoals we die vinden in het onderwijs van de apostelen en m.n. ook de apostel Paulus. Lees de ernstige vermaningen zoals we die vinden in de brief aan de Hebreeën (zie de Leestips hieronder).

Leestips: Romeinen 6, 2 Korintiërs 5 : 11 t/m 7 : 1 en Hebreeën 4 : 14 t/m 6 : 20)

Bron citaat: checkluther-com – Meditatie 2 maart 2021 – Luther Heritage Foundation (Veenendaal)

Bron afbeelding:  NewCREEations

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s